Linnea

    Jag har börjat plugga till jurist men känner mig osäker om utbildningen är för mig. Helst av allt skulle jag vilja plugga något med en internationell koppling, vilket jag känner att jag inte får på juristprogrammet. Jag tycker ändå om det samhällsvetenskapliga med juridiken, men ser inte riktigt vad jag vill jobba som. Har ni något tips på någon yrkesroll som är samhällsvetenskaplig med en internationell koppling? Studerar gärna på engelska också.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,
    ansökningsperiod till vt-19 på högskolenivå har precis avslutats... nu kanske det kommer ut några "restplatser" i mitten av december... men annars så börjar en ny ansökningsperiod den 15 mars 2019 och tills dess fastställs utbildningsutbud - start hösten 2019. Utbildningsutbud är nämligen inte konstand, utan förändras. Vilka högskoleutbildningar som kommer at bli sökbara vid nästa antagningsomgång blir känt i mitten av mars 2019.
    Högskolornas gemensam hemsida heter www.studera.nu
    En sida där sökbara utbildningar finns att se och söka - vad gäller högskola/universitet - www.antagning.se vilket du säkert själv redan känner till.

    • :

      Det där var inte alls svar på min fråga. Jag är medveten om att ansökningsperioden har avslutats men jag är inte intresserad av att ansöka till vårterminen. Tack ändå

    • Anna : Om du är intresserad av att ansöka till höstterminen, så kommer utbildningsutbud fastställas till 15 mars 2019; innan dess vet man inte med någon säkerhet vilka utbildningar som kommer bli sökbara: och det gäller både kurser och program. Man kan givetvis hoppas på att de pågående utbildningar kommer ha en ny start. ... Det finns, annars inte några hemliga utbildningar som ej går att hitta på högskolornas/universiteternas hemsidor när det väl är bestämt att utbildningen ska starta. En fundering: skulle du vara intresserad av Internationell rätt? Prata med studievägledare på juristprogrammet på ditt eget lärosäte och på de andra lärosätena.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    kika gärna på den här>> listan - program med undervisningsspråk Engelska.

    Förhoppningsvis blir du intresserad av ngt. av programmen i listan /ovan/.
    ****
    Ännu ett tips - "bredvid" sitt program kan man läsa mer... fristående kurser eller ett annat program, om man orkar läsa på mer än heltid. Antagning.se tar in på upp till 150% av studietakt, dvs kan man läsa ett program på heltid plus samtidigt bedriva andra studier på halvtid... om man orkar, vill och kommer in på de övriga utbildningar; på så sätt kan man rikta in, bredda eller fördjupa sin "huvud-utbildning".
    Hoppas ngt. i mitt eller mina kollegornas svar blir till hjälp!
    Vänligen
    Julia