Hej Tuwa!
    Kika gärna på Framtid.se/yrke/textilekonom - i stycket UTBILDNING läser man: "Textilekonomer utbildas främst på Textilekonomutbildningen, som är ett treårigt högskoleprogram, men du kan också utbilda dig till ekonom t.ex på kandidatprogrammet i ekonomi på högskolenivå eller till Civilekonom, och skaffa dig kunskaper inom mode/textil vid sidan av dina ekonomistudier."
    Behörighet till textilekonomutb.på Högskolan i Borås beskrivs så här:
    Grundläggande behörighet + särskild behörighet = godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 3b eller Matematik 3c, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2 och Engelska 6.
    I din gymnasieutbildning (EK/juridik) ingår engelska 6 och samhällskunskap 1b som obligatoriska kurser men det gör inte matematik 3. Du behöver därför antingen lägga till matematik 3 (b eller c) som valbar kurs på gymnasiet (fråga SYV på din skola om det blir möjligt för dig) eller komplettera med den kursen efter gymnasiet.
    Jag rekommenderar matematik 3b (för att 3c- är mer inriktad på naturvetenskap, medans b-spår i matematiken på gymnasiet är mer fokuserat på ekonomi).