johanna
    Hej,

    Jag vill söka in till fysioterapeutprogrammet i Sverige, var jag söker spelar egentligen ingen roll. Jag skulle vilja veta vad som krävs för att komma in? Vilka betyg och liknande? Tyvärr har jag IG i både matte C och engelska C, om jag läser upp dessa på komvux, kommer det vara lättare för mig att komma in då?

    Hur ser det ut på arbetsmarknaden för fysioterapeuter?

    Mvh
    Camilla

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

     Hej Camilla!

    Du är intresserad av yrket Fysioterapeut och undrar bl a om det finns stora chanser att få jobb som det. Läs om yrket på www.framtid.se och här >> är en direkt länk till den yrkesbeskrivningen.

    Angående arbetsmarknadsprognos, så är Arbetsförmedlingens bedömning att det kommer råda balans på arbetsmarknaden för Fysioterapeuter - både på ett års-sikt, på fem-årssikt och på 10-års sikt, dvs det blir "medelsvårt" att få jobb (utbud möter efterfrågan).

    Angående utbildning - så läser man på Fysioterapeutprogrammet, som idag finns på 7 olika orter, se här >>

    För behörighet krävs det att man har godkända betyg i Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. För övrigt, så krävs det alltid Grundläggande behörighet till alla utbildningar på högskolenivå.

    Om du är behörig, sök nu senast 15 april. Sök till alla de 7 orter, men prioritera i första hand den ort där du helst vill läsa. Sedan kan du fram till 20 juni försöka höja dina betyg och skickar in en komplettering i så fall.

    Du förlorar inget på att söka, så varför inte?

    Och jag lovar att hålla tummarna för dig!

    Samtidigt som du söker till högskola, kan du också söka till yrkeshögskoleutbildningar (till många olika samtidigt). Ansökan till högskola och till YH sker helt oberoende av varandra. Du kan komma in på högskola och på flera olika YH samtidigt.

    Här www.yhguiden.se kan du se hela utbudet av YH. Många har sista ansökningsdatum 15 april, men många YH har även senare sista ansökningsdatum, t.ex många har 15 maj, men även andra datum.

    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar:

    Medicinsk sekreterare

    Behandlingspedagog

    Hud- och SPA terapeut

    Fotterapeut

    Stödpedagog

    Tandsköterska

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare