Magdalena

    Jag har läst agronom och därefter en 1-årig utbildning i pedagogik för naturbrukslärare på Uppsala universitet. Jag har inte jobbat direkt som lärare men som rådgivare och informatör. Nu funderar jag på att byta yrkesbana och söka mig till läraryrken (högstadium eller gymnasium). Vad krävs för att bli behörig?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Magdalena;

    det finns många olika sorters lärare och de har olika behörigheter, alltså det är olika utbildningar som ligger till grund för lärarlegitimationer för t.ex Yrkeslärare, Ämneslärare på gymnasiet och Ämneslärare på grundskolan (och så beror det på vilka ämnen man är behörig att undervisa i).

    Jag ser att du är 54 år - och undrar om du är medveten om begränsningar i möjligheter för oss, som är lite äldre, att få studiemedel. Du kan nu och fram till sista december det året du fyller 56 år få endast Bidragsdel av studiemedel (som för heltidsstudier = 3 tusen i månaden) och från 1 jan det året du fyller 57 år, kan tyvärr inte få ngt studiestöd för CSN, över huvudet taget.
    Detta, om studiemedel, påminner jag om - för att jag känner till många fall när folk planerade noga vilken utbildning de skulle gå och sökte och kom in men sedan hade inte ekonomi för att kunna läsa och var tvungna att hoppa av... det är väldigt synd när det blir så.

    Med det sagt, så är det fortfarande så att det finns många olika sorters lärare och du kan välja att kontakta studievägledare på lärarutbildningar och fråga vilken väg som är kortast för dig - med din utbildning: jag tror den kortaste vägen till lärarbehörighet blir för dig - mot lärare på Naturbruksskolan (yrkeslärare i naturbruksämnen).
    Du kan också söka jobb som obehörig lärare; det kan också finnas möjlighet för verksamma obehöriga lärare att komma med i ngt projekt som hjälper att bli behörig.
    Du kan söka jobb som lärare redan idag - och det som lärare i vilka ämnen som helst på grund- och gymnasieskolorna... det är lärarbrist och du kan säkert få ngt lärarvikariat. Givetvis är det bra att försöka bli Behörig lärare... och för att reda ut exakt vilka kurser du behöver läsa - ta kontakt med studievägledare på Lärarhögskolorna.

    Vänliga hälsningar och Lycka till!
    Mikael