Hej Linn,
    jag antar att du har Examensbevis från hantverksprogrammet (frisör). Men du har inte betyg i svenska 2, 3 och i engelska 6, stämmer det?
    För grundläggande behörighet till högskolestudier - behöver du få godkända betyg i svenska (eller SAS, svenska som andraspråk 2 och 3 samt i Engelska 6).
    Särskild behörighet till sjuksköterskeprogrammet är godkända betyg i matematik 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2 och i Naturkunskap 2.
    ang. samhällskunskap - om du idag har godkänt betyg i 1a1, räcker det om du läser en liten kurs 1a2. Om man t.ex har F i samhällsk.1a1, kan man då läsa samhällskunskap 1b på en gång; eller två kurser 1a1 och 1a2, som tillsammans ger samma behörighet som samhällsk.1b.

    **********
    Gymnasiala kurser för behörighet till högskoleutbildning kan man läsa
    - på Komvux (i den kommunen där man är folkbokförd)
    eller
    - på en av folkhögskolorna (vilken folkhögskola som helst i hela Sverige, som erbjuder att läsa det du behöver läsa)
    eller
    - så kan du skaffa dig kunskaper genom självstudier och göra Prövningar.
    **********
    Du behöver, hur som..., få godkända betyg eller Omdöme om att du har tillräckliga kunskaper (folkhögskolorna ger Omdöme, och inte betyg)
    i förljande kurser
    Svenska eller SAS 2 och 3
    Engelska 6
    Matemaik 2
    Naturkunskap 2
    Samhällskunskap 1a2 och 1a1 /eller 1b/.
    *****
    Inom matte finns det olika spår; a-spåret är det lättare att få högre betyg i, så du kan läsa Matematik 2a.
    Men om du vill bättre förbereda dig inför studier på sjuksköterskeprogrammet, rekommenderas en svårare kurs - 2b eller t om 2c. Dock är det svårare att få högre betyg i de svårare kurser; för formell behörighet räcker det att du får godkänt betyg i matematik 2a.
    *****
    Söka kurser kan du på komvux i den kommunen där du är folkbokförd
    eller
    på alla landets folkhögskolor - www.folkhogskola.nu

    Vänligen
    ANNA