Anetteogbuka

    Hej. Jag är idag förskollärare men känner att jag inte kan fortsätta i det yrket pga stressnivån bland annat. Gjorde ett test där jag fick resultat: Den redlige systematikern Du uppskattar arbetsuppgifter med krav på struktur och ordning i samklang med kreativa och konstnärliga inslag. Omväxlande arbetsuppgifter är önskvärt men samtidigt dras du till situationer där det krävs fokus på samma aktivitet under en längre period. Helst vill du vara i en kreativ miljö som stimulerar och väcker din nyfikenhet och jobbar då företrädesvis systematiskt och metodiskt. Pålitlighet och noggrannhet är viktiga aspekter för dig. Frågan är då... VAD ska jag jobba med som passar in i denna profil?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    Det låter, utifrån information som finns i din fråga, som att du har ett starkt "dragning" till struktur och ordning, samtidigt som du värdesätter kreativitet och variation. Att vara en redlig systematiker innebär att du trivs med noggranna och pålitliga arbetsuppgifter, samtidigt som du kan dra nytta av din kreativa sida.

    Här är några yrken som, enligt min mening, kan passa in i din personprofil:

    Projektledare: Som projektledare får du möjlighet att organisera och strukturera projekt samtidigt som du får använda din kreativitet för att lösa problem och hitta innovativa lösningar. Kika på framtid.se/yrke/projektledare

    Grafisk formgivare: Som grafisk formgivare får du arbeta med att skapa visuellt tilltalande material samtidigt som du måste hålla dig till specifika riktlinjer och deadlines. Se framtid.se/yrke/grafisk-formgivare

    Arkivarie eller Bibliotekarie, bland annat Skolbibliotekarie: I dessa yrken får du möjlighet att organisera och strukturera information samtidigt som du kan arbeta med kreativa projekt relaterade till bevarande och tillgängliggörande av kunskap och kultur. Kasta gärna ett öga på framtid.se/yrke/arkivarie och framtid.se/yrke/bibliotekarie samt framtid.se/yrke/skolbibliotekarie

    Utbildare eller Cirkelledare: Att arbeta som utbildare eller kursledare ger dig möjlighet att kombinera strukturerad undervisning med kreativt tänkande för att utforma lärorika och engagerande kurser. Se framtid.se/yrke/utbildare och .framtid.se/yrke/cirkelledare

    Kvalitets- eller processingenjör: I dessa roller får du arbeta med att utveckla och förbättra processer och system samtidigt som du behöver vara noggrann och metodisk i ditt arbete. Kika på framtid.se/yrke/processingenjor samt även på framtid.se/yrke/kvalitetsutvecklare

    Det är viktigt att du utforskar olika möjligheter och hittar ett yrke som inte bara passar din personprofil utan också ger dig möjlighet att arbeta i en arbetsmiljö och med arbetsuppgifter som du trivs med och som minskar stressen jämfört med ditt nuvarande yrke som förskollärare. Ta dig tid att göra research och kanske prova på olika roller genom volontärarbete eller praktik för att se vad som passar dig bäst. Du kan t.ex börja med studiebesök till några arbetsplatser där du kan tänka dig vilja arbeta i framtiden och/eller prata med de yrkesverksamma inom de yrken som intresserar dig (ställ frågor om deras arbetsuppgifter, arbetsmiljö, vad de anser som fördelaktigt/attraktivt i sitt arbete och vilka nackdelar de kan "peka på").

    Studie- och yrkesvägledare