Cornelia
    Hejsan! Jag är student på universitetet och pluggar till socionom. I framtiden vill jag utbilda mig till att bli psykoterapeut. Är det något som man gör under studiernas gång eller är det ett separat program och linje man går?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Cornelia,

    psykoterapiprogrammet är ett separat program och för behörighet till det måste du bland annat ta ut examen som socionom + uppfylla även flera andra villkor.

    Liselotte

    För att få tillträde till psykoterapeutprogrammet måste man bland annat ha genomgått en grundläggande psykoterapiutbildning**.
    Man måste också inkomma med Intyg från arbetsgivare eller uppdragsgivare om att man under psykoterapiutbildningen, som pågår i 3 år på halvtid, ska inom sin anställning ha möjlighet att jobba med relevanta arbetsuppgifter (dvs med psykoterapeutiska arbetsuppgifter i tillräckligt stor omfattning) och ett löfte/försäkring om att man under utbildningstiden ska kunna erhålla individuell psykoterapihandledning inom ramen för praktiken i en omfattning av 20 timmar som leds av handledarutbildad legitimerad psykoterapeut.

    Legitimerade psykologer och läkare med specialistutbildning i psykiatri (psykiatriker) brukar anses vara behöriga till psykoterapeutprogrammet. Antagningskraven varierar dock, vilket bl a beror på olika inriktningar inom olika psykoterapiprogrammen, och man måste därför alltid kontrollera vad som gäller hos respektive utbildningsanordnare.

    De flesta legitimerade psykoterapeuter i Sverige är i grunden Psykologer, (som psykolog kan man vidareutbilda sig till specialistpsykolog eller till psykoterapeut). En annan yrkesgrupp som ganska ofta forsätter vidareutbilda sig till psykoterapeuter är socionomer

    *Legitimation för psykoterapeuter utfärdas av Socialstyrelsen. Den gäller endast för den terapiform (t.ex psykodynamisk terapi eIIer kognitiv beteendeterapi, en vanIig förkortning - KBT) den utfärdats för. Legitimationsgrundande utbildning till psykoterapeut finns på psykoterapeutprogrammet inom högskola/universitet. Utbildningen omfattar tre år på halvtid och finns vid flera av landets högskolor och universitet samt hos ett antal fristående (privata) utbildningsanordnare.

    **Den grundläggande psykoterapiutbildningen, motsvarande den tidigare statliga psykoterapiutbildningens steg1 á 45 högskolepoäng, som ges bland annat av studieförbund och av ett antal andra fristående (privata) utbildningsanordnare.