Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan,
    om du inte är behörig - då är du tvungen att läsa på Komvux eller göra prövningar för att få betyg.
    Om du är behörig utan att läsa på Komvux, förlorar du inget genom att läsa på komvux eller göra prövningar för att
    - du kommer att prövas i icke-kompletteringsgruppen med dina nuvarande betyg
    och samtidigt
    - provas i kompletteringsgruppen - med de betyg som du får efter kompletteringen.

    Det är sant att man prövas i BII (kompletteringsgruppen) om man har kompletterat sina betyg och att den gruppen får färre utbildningsplatser och det är därför ofta högre antagningsgräns i den gruppen.

    Engelska 7 behöver du ej för att bli behörig.
    Det är riskfritt att läsa eng7 på komvux.
    Om du får godkänt betyg i den - får du 1.0 i merit, vilket höjer dina betyg.
    Om du ej får godkänt betyg - är du i samma situation som du är nu. Du behöver inte uppvisa F i Eng7, du kan bara glömma att du har fått det betyget.

    Mvh
    Liselotte Syv
    Liselotte