Hassan
    Hej!
    Jag har nyss tagit studenten och mina betyg räckte inte för o komma in i socionom programmet. Jag har ett fullständigt betyg med alla ämnen godkända men poängen räcker inte till antagning.
    Om jag vill höja mina gymnasiepoäng går det då att läsa extra ämnen som matte 3b och naturkunskap 2 eller är det ämnen som inte har med socionom programmet o göra?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Vet du hur många Meritpoäng du har av de maximala 2,5?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Har läst eng 7, spa 3 och sen har jag modersmål 1,2 men tror inte dessa gav mig några meritpoäng. Har även läst biologi 1
    • Anna : Godkänt betyg i Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Godkänt betyg i Spanska 3 ger 0.5 meritpoäng. Med det har du 1,5 av 2,5 möjliga meritpoäng. Du vinner mest på att skaffa sig så högt betyg som mölijgt antingen i Moderna språk 4 (vilket språk som helst som kan klassas som "modernt språk") eller i Matematik 3 och 4 (vardera kurs inom matte kommer ge dig 0.5 i merit).
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hassan,
    se gärna info om Meritpoäng på gymnasieguiden.se/informeras/merit.
    Om jag förstår dig rätt, är du Behörig till socionomprogrammet; så det fattas inte ngt. för behörighet. De Nya kurser, som inte redan ingår i ditt examensbevis - kommer att räknas in endast om de krävs för särskild behörighet eller om de ger dig meritpoäng.
    För övrigt, kan du höja ditt meritvärde genom att höja de betygen som redan ingår i ditt examensbevis. Komvux brukar inte kunna erbjuda plats på kurser, i vilka man redan har godkända betyg, då återstår det Prövningar.
    Dock, är det tyvärr allt svårare att hitta var man kan göra prövningar. Alla prövningstillfällen blir mycket snabbt uppbokade. Du kan göra prövningar i vilken stad som helst (det behöver inte vara där du är folkbokförd eller där du bor...).
    ***
    Högskoleprovet är ett alternativ som jag varmt kan rekommendera. Att anmäla sig till högskoleprovet kostar mindre än att anmäla sig till en prövning (450 kr respektive 500 kr).

    ***
    Mina förslag är därför att du både planerar för att göra högskoleprovet (så många ggr du hinner innan nästa antagnings-tillfälle) och att du söker Moderna språk 4 och/eller matematik 3b och 4 - att läsa. Läser man en kurs, behöver man inte betala prövningsavgift; dessutom är det oftast lättare att få högre betyg om man får undervisning. Till Prövning förbereder man sig genom självstudier samt att du försöker hitta vad du skulle kunna göra prövningar i en eller flera kurser som redan ingår i ditt examensbevis (det måste vara kurser, i vilka du tror du kan få högre betyg än det du har i ditt examensbevis).

    Bästa hälsningar
    ANNA

    • : Jaha! Tack för svaren! Alltså ör det ingen idé att lästa naturkunskap 2 oxå?
    • Liselotte : Betyg i naturkunskap 2 kommer inte räknas in. Är du intresserad av ämnet och vill skaffa sig kunskaper inom det - så är det ju givetvis bra att läsa, men vid ansökan till socionomprogrammet kommer in ett nytt betyg i nk2 räknas in.