Häxan Surtant

    Hej! Jag kollade lite UHR’s hemsida angående antagning. Här är ett exempel på det jag har svårt att förstå.

    Urvalsgrupp BII

    Lägsta antagna poäng urval 1= 15.71

    Antagna urval 1 = 8

    Reserver urval 1 =22

    Lägsta antagna poäng urval 2 = *

    Antagna urval 2 = 11

    Reserver urval 2 = 0

    När det står ”reserver urval 2=0” betyder det då att det är 0 antagna reserver eller att det fanns 0 reserver?

    Undrar även vad * under lägsta antagna poäng urval 2 betyder! Betyder det att de kom in på 15.71 eller att de kom in på ett annat poäng?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    svar på de frågorna du ställer får du bäst hos de som jobbar med administration kring antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar -- det är personal på www.antagning.se och antagningsgrupperna på lärosätena som har den specialkunskap, så du får gärna fråga där. Jag ska nu försöka klargöra det jag tror mig veta:
    Urvalsgrupp BII - är kompletteringsgruppen där man konkurrerar med sitt meritvärde om man är berättigad att prövad i den gruppen.
    Lägsta antagna poäng urval 1= 15.71 -- betyder att minst en sökande med meritvärde på 15.71 kom in (blev Antagen) och alla sökande med högre meritvärde blev antagna. Några andra sökande som också hade 15.71 kanske blev utan plats och alla med lägre än det meritvärde(på 15.71) blev alla utan studieplats, utan ställdes i RESERV.
    Antagna urval 1 = 8 -- betyder att 8 personer blev antagna i urval 1 i kompletteringsgruppen BII.
    De resterande uppgifter i din fråga är jag inte säker kring, därför hänvisar jag dig till de som jobbar med antagning (administration kring antagning) och antagningsstatistik.
    Jag vill också påminna om att antagningsgränserna kan ändras och ibland ganska drastiskt. De kan bli både ganska mycket högre eller ganska mycket lägre nästa gång. Därför ska man som sökande försöka få så högt meritvärde som möjligt + det är fördelaktigt att även göra högskoleprovet (för att prövas även i HP-urvalet där du kommer att få en ny chans att komma in på utbildningen).

    Studie- och yrkesvägledare