Hej Jacob,

    det som påverkar antagningsgränsen i BII och i BI samt i andra urvalsgrupper är samma "saker". Det är
    antal utbildningsplatser som "ställs mot" sökande med de betyg som sökande har, dvs det som är mycket viktigt - Hur höga betyg de personer har som söker till just den utbildningen. Och varför fler eller färre som söker till utbildningar påverkas i sin tur av situationen på arbetsmarknaden (är det svårt att få jobb, söker fler personer studier) och också hur populärt just det yrket /eller just den utbildningen/ är. T.ex söker många till läkarprogrammet, tandläkarprogrammet, psykologprogrammet och arkitektutbilndingar samt också till programmen som heter "Industriell ekonomi". Det finns givetvis fler populära utbildningar, ex. veterinärprogrammet.

    Så, det är ingen som på förhand bestämmer att "vi ska ha ... si och så höga betyg till den här utbildningen" utan det är Antal platser som ställs mot antal sökande med de betyg som sökande har. Man kan jämföra detta med en auktion - t.ex några vaser är till salu. Om det är 100 stycken likadana vaser blir priset lägre för att tillgång är bättre, men om det är bara en vas då kan priset gå upp mycket , eftersom det kan bli många som vill köpa och det finns bara en styck, så folk bjudet över varandra. Det är den "auktionsprincipen" som gäller även vid ansökan till utbildningar; man kan säga att platser auktioneras ut och "pengar" är "de betyg och resultat på HP som man har". Plats nr. ett på utbildningen går till "högst bjudande" - till honom/henne som har högsta betyg /av alla som söker/ och så vidare, så länge platser på utbildningen räcker.
    När platserna är slut, konstaterar man att den som sist kom in "betalade" med t.ex 17,5 i meritvärde; och i HP-urvalsgruppen - t.ex med 0.8 /resultat av högskoleprovet/. Hur platserna, procentsats, fördelas mellan olika urvalsgrupperna kan man ofta se på utbildningens hemsida - ex. betyg/HP (60/40) - det betyder att 60 procent av platserna går till dem som söker med sina betyg och 40 procent - till dem som söker med resultatet av högskoleprovet.
    En och samma peson kan söka både på betyg och med resultatet av högskoleprovet; det blir som om man är "två olika sökande", man "klonar sig"... :) därför rekommenderar jag att alla som kan, gör högskoleprovet.

    Bästa hälsningar

    ANNA