Hej Kevin!
    Yrkeshögskola är ganska flexibel i frågan om behörighet. Man söker med de meriter man har och vi håller tummarna för dig!
    Om du kan få anställning - t.ex. sommarjobb och/eller extra jobb på kvällstid och under helger och lov, skulle det vara kanonbra!
    Om du inte har den möjligheten, så söker du med de betyg du får på gymnasiet + skriver i din ansökan till yrkeshögskola att du praktiserade som lärling 3-4 dagar per vecka under 3 år på gymnasiet, räkna ihop alla timmarna på praktiken (på ett ungefär) och omräkna dem till heltidsjobb /40 timmar per vecka/ - då kan du skriva att din praktik under 3 år på gymnasiet motsvarar - t.ex 1,5 års heltidsjobb.

    Kort och gott: ett "riktigt jobb", dvs anställning väger mer än praktik (även när du jobbar 8 timmar om dagen på praktiken) men om man inte har haft ett "riktigt jobb" med anställningskontrakt, då uppger man praktik som sin arbetslivserfarenhet. Sedan är det upp till de ansvariga på en yrkeshögskoleutbildning att bedöma om de tycker det är OK att ta in dig på utbildningen. Det är ofta beroende på vem de andra sökande till en YH är: har alla de andra "riktig arbetslivserfarenhet" och platserna inte räcker till alla sökande, välj de med "riktig arbetslivserfarenhet" ofta i första hand för att de anses vara "mer behöriga" än de som "bara" har gått på praktik.

    Jag hoppas att du nu fick svar på din fråga!
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA