Linnea

    Hej! Jag har som tanke att i höst söka in till juristprogrammet på stockholms universitet. Jag vet att man inte riktigt kan veta hur höga antagningspoängen kommer vara för vt20 men jag vill ändå försöka. Jag tror att jag sitter på 19,64 eller 19,73 med meritpoäng (får full merit). Nu vet jag inte om jag ska läsa upp eller om jag ska försöka söka på mina egna betyg, om det är ”onödigt arbete” att läsa upp sam2 till ett A från C och fysik1 till ett C från ett E. Kommer det verkligen löna sig att läsa upp det? Antagningspoängen för de som kompletterat är högre nämligen o den sista antagna på reserv låg på 19,58 (plats 74) för vt19... har också lagt märke till att antagningspoängen bara blir lägre o lägre för juristprogrammet för varje år som går. Vad ska jag göra, läsa upp betygen eller ska jag chansa på mina egna?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea,

    jag tycker, först och främst, att du vinner på att göra Högskoleprovet - provdagen blir 20 okt 2019 och anmälan gör man mellan 15 aug och 2 sept. Kostnad 450 kr för att anmäla sig till högskoleprovet.
    Även om du redan har godkänt resultat på HP, är det bra att göra HP ännu en gång. Man brukar få högre resultat nästa gång man gör HP.
    Med HP-resultatet prövas du i HP-urvalet. Får man lågt HP-resultat, spelar det då ingen roll; då HP påverkar inte betygen/meritvärde.
    ****
    ang. "läsa upp" betyg
    Komvux brukar inte bereda plats om man redan har godkända betyg. Det är i så fall prövningar du kan göra.
    Till prövning förbereder du dig på egen hand, genom självstudier, privat lärare eller på vilket annat sätt du vill. Varje prövningsanmälan kostar 500kr. och andra kostnader tillkommer i form av att du t.ex behöver resa till prövningsstället minst 2 ggr (skriftlig del och mundlig del av prövningen). Prövningar görs oftast på "kontorstid" och du behöver då ta ledigt från jobbet, om du jobbar,t.ex - det kan också medföra förlorad inkomst. Det finns inte heller någon garanti på att få högre betyg på prövningen, än det som man redan har.
    Det som är bra, dock, är att i fall man har flera betyg i samma kurs, är det då det Högre betyget som gäller.

    • : Okej. Skulle du även kunna hjälpa mig att reda ut datumen? Blir förvirrad av alla datum. Förstått att man för det mesta kan söka in till prövningar 6e augusti 10:00 på en skola o betalar en summa. O sen att det borde ta ca 2 veckor tills provet är rättat/man får betyg? Och därefter att sista ansökningsdatum till juristprogrammet är den 15e oktober, men att sista kompletteringsdag är 2e december. Men vad är en kompletteringsdag? Kommer jag hinna? Är den 15e oktober-vevan den andra ansökningschansen?
    • Anna : Läs gärna info på https://antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum/ - men jag ska också sammanfatta: om du vill konkurrera om plats på högskola till VT-20, måste du göra ansökan under Anmälningsperioden och ladda upp alla betyg du då har. Sedan kan du fortsätta ladda upp nya betyg till och med 2 dec 2019.
    • Julia :

      Det kan ta lång tid att få betyg på prövningen; anmälan och betalning brukar krävas minst 3-4 veckor på förhand; sedan, efter första delen (skriftligt prov) dröjer det, som regel, ett par veckor innan man kan gör ett mundligt prov (läraren skriver frågorna utifrån hur du svarade på den skrifliga delen - just för dig); sedan kan det dröja 2-3 veckor innan du får Veta vad du fick för betyg; och sedan självaste Utfärdandet av betyget (det ska gå via en medbedömmande lärare, utbildningsadministratör och rektor) - det brukar ta minst 2 veckor. Det finns inga strikta centrala regler om hur lång tid som får gå från anmälan till betyg - det kan därför ta flera månader. Med prövningar ska man vara "ute i god tid".
      Många skolor är kopplade till BEDA, gemensamma betygsdatabasen men inte alla. Du måste därför vara beredd att själv ladda upp dina nya betyg på din inloggning på www.antagning.se - och för det måste du få det "i handen" (senast 2 dec.,vilket är sista dag att komplettera - inför antagning till VT-20).