Stina
    Hej igen!
    Jag läser just nu till att bli Gymnasie lärare och läser ämnet Engelska (för övrigt är jag osäker om jag vill fortsätta). Hur som helst, försöker jag nappa lite information gällande vilka ämnen som anses passa bäst med det man har. Jag ska söka mitt andra ämne nu som stänger vid april men jag vet inte vilket. Jag är väldigt intresserad i psykologi, filosofi och historia, men lärare och andra verkar ha tveksamma till mitt val. Vi studenter går ju oftast på det vi vill undervisa i men får ingen information gällande sen om våra ämnen faktiskt ger oss jobb på heltid! Hur ska jag tänka här? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Stina,

    det är extremt svårt att veta vilka ämneskombinationer för lärare som mer garanterat kommer att ge heltidsjobb. Det kan vara så att alla ämneskombinationer kommer att ge jobb. Den senaste nyheten är att det - enligt prognoser - kommer att fattas så många lärare att alla som vill jobba som lärare får jobb!

    Många lärare undervisar även i de ämnen där de saknar behörighet att undervisa. Det är givetvis inte bra, men svårt att undvika att det blir så.

    Det finns inte någon strikt planering ang. var och vilka ämneskombinationer som kommer att finnas störs behov av... detta pga ingen vet att de nuverksamma lärare kommer att gå i förtidspension eller om de kommer att jobba långt över sin pensionsålder (det beror mycket på hur hälsotillstånd för varje enskild lärare kommer att se ut). Nästa osäkerhetsfaktor är Vad eleverna väljer att läsa, ex. om många elever ska läsa englska 6 och 7 eller om de flesta "nöjer" sig med endast engelska 5, som är en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram.
    Olika förändringar "inträffar", ex. Nyhet från bara några dagar sedan - https://www.gymnasieguiden.se/reportage/hoegskolebehoerighet-pa-yrkesprogram-fran-ht19 nu ska eleverna på gymnasiets yrkesprogram läsa svenska 2 och 3 och engelska 6 (men de som inte vill, får välja bort de ämnena) - tanken är att flera ska läsa 2 extra svenskakurser och en extra kurs i engelska... men i praktiken är det ingen som vet hur det blir, dvs hur många elever som väljer bort de kurserna ...

    Jag kan lista upp väldigt många olika "punkter" som förklarar varför är det omöjligt att svara på frågan om vilka ämneskombinationer som mer än andra kombinationer kommer att ge heltidsjobb (om du menar att du endast vill undervisa i de ämnena i vilka du blir behörig... för att som Obehörig ska du kunna undervisa i alla möjliga ämnen - tyvärr, :).

    Att era högskolelärare har åsikter om vilka ämneskombinationer - kan jag tänka mig... det är mer eller mindre personliga åsikter som kan ha mer eller mindre "fakta-grund" . Ex. kan lärare ha egna teorier om vilka ämneskombinationer är "bättre" och "sämre"... det kan också ha med "fördelning av arbetsuppgifterna/undervisningstimmar" på just din lärarhögskola att göra /det är inte omöjligt att era lärare vill styra era val åt det hållet så att det blir fördelaktigt för deras arbetsfördelning - det är inte fel i det alls... för att nöjda högskolelärare gör ju bättre jobb (precis som för alla andra anställda)/! Så det kanske är bäst att följa de råd som era lärare ger er, för jag tror ju inte att era lärare vill vilseleda er på ngt. sätt... utan jag tror att sanningen är den att de inte heller vet vilka kombinationer av ämnen är "bättre" än andra kombinationer men att de inte vill säga det rakt ut (bl a för att inte verka inkompetenta...) - det är bara min gissning... jag vet inte om det är så eller inte ... men jag tror att det kan mycket väl vara så.

    Hur som helst är mitt råd till dig att
    antingen välja det som känns rätt för dig (magkänsla);
    eller
    följ de råd du får av dina högskolerare.

    Vänligen och lycka till!

    Julia syv