Frida

    Hej, Jag har en fråga vad för program jag ska söka. Jag har tidigare sökt till socionomprogrammet men har inte kommit in.. Och jag vet att jag vill jobba med barn och ungdomar, dock inte som förskolelärare/lärare. Det jag ser mig själv jobba inom är att hjälpa/vara med barn och/eller ungdomar som hamnat fel (?), har det jobbigt eller så. Alltså vara ett vuxet stöd för dem som behöver. Vad bör jag söka för program? Finns det möjlighet att skapa ett eget "program" som man kan få en kandidat i? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Om du vill komma på socionomprogrammet, sökte men kom inte in - gör högskoleprovet så många ggr du orkar. Det är det högsta resultatet som gäller på HP.
    *****
    Vill du läsa på högskolenivå? för att annars så finns det utbildningar inom andra skolformer.
    Kika t.ex på några yrkeshögskoleutbildningar:
    yrkeshogskolan-i-landskrona/stodpedagog
    hogskolecentrum-arboga/stodpedagog-arboga
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog-hudiksvall
    campus-nykoping/behandlingspedagog-nykoping
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/psykiatrispecialiserad-underskoterska-skotare-stodpedagog
    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona

    I jan-febr 2020 kommer många nya yrkeshögskoleutbildningar dyka upp på www.yhguiden.se