Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Laura,

    det är svårt att uppge någon konkret utbildning eller någon "exakt väg" till möjligheten att jobba som "resande journalist", men

    kika gärna på följande yrkespresentationer - Resejournalist>>; Multijournalist >>>;
    Utrikeskorrespondent >>>;

    och även på Globetrotter >>> som inte är ngt. "yrke".

    Det är bra att skaffa sig "mångsidig kompetens" - bl a skaffa körkort, lära sig att fota, lära sig språk (flera språk så bra som möjligt).

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Laura,

    det är rätt hård konkurrens om journalist-jobben; som frilansande kan du resa vart du vill, skriva vad du tycker är intressant att skriva om sedan försöka sälja materialet som du har fått fram; det finns inga garantier på att kunna försörja sig på det viset... men har man talang, envishet, startkapital som man har råd att riskera förlora utan att tjäna några pengar - och tror på sig själv, är det så klart värt att testa!

    Att få anställning som "resande journalist" kan bli myckt svårt. Det är rätt hård konkurrens om sådana jobb... det är typ "en på tusen" av de som önskar få ett sådant jobb som kan få det; jag vill inte avråda dig men jag tycker det är viktigt att veta att det ej finns någon specifik utbildning som man går och så kan man få någon sort garanti på att få jobb som "resande journalist" sen, för det kan man tyvärr inte.

    Det är väldigt mycket talang, envishet, slump och kontakter - som spelar roll inom det område.

    Info om journalistbranschen
    Under de senaste åren har redaktionerna runt om i Sverige snarare bantat än utökat sin personalstyrka. Samtidigt pågår det många fler journalistutbildningar än någonsin och varje termin kommer det ut färdigtutbildade journalister på en övermättad arbetsmarknad. Men är man mycket duktig, envis och har turen med sig - kan det lösa sig i alla fall, men exakt vilken utbildning du bör skaffa dig - tror ja, tyvärr, att det inte finns någon som kan svara på.