Emilia
    Hej, jag går i ettan i gymnasiet och ska väldigt snart välja mitt första individuella val inför tvåan. Jag läser estetik och media och för mitt program så är bara matte 1b obligatorisk. Men nu vet jag inte om jag ska välja matte 2b i tvåan för att få extra merit eller välja någon annan kurs som jag tycker är kul och passar till estetik och media programmet men som inte ger meritpoäng. Det enda jag vet är att jag kommer välja engelska 7 i trean.
    Så för att sammanfatta så undrar jag om det är så viktigt att jag väljer matte 2b för när jag själv har kollat upp olika estetiska utbildningar (till exempel om webbdesign, och som man kan läsa vidare till typ grafisk formgivare och art director, bland annat) så har jag inte sett att man behöver matte, men på dom flesta behövs engelska. Det är det enda som jag velat över och om jag kommer ha ett tillräckligt högt meritvärde när jag tar studenten för att jag ska kunna välja vad jag verkligen vill läsa...
    Hoppas ni kan hjälpa mig, tack på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej EmiIia,

    det verkar som att du vet att du ej kommer att söka någon utbiIdning efter gymnasiet som kräver godkänt betyg i matte 2. Men om du ändrar dig och viII t.ex gå Socionomprogrammet? Då kommer du behöva matte 2 godkänt. Även psykoIog- och sjuksköterskeprogrammet; fysioterapeut, arbetsterapeut och många andra utbiIdningar kräver matte 2. För övrigt, så är det bra att kunna mer matte! Men även andra kurser är också "nyttiga" - på andra sätt...

    Meritpoängen>> kan ge fördeI i konkurrensen... exempeI: om du har t.ex B-betyg i aIIa kurser och inga meritpoäng - har du 17.5 i meritvärde. Men om en av dina kurser är matte 2, och du söker utb. där matte 2 ej krävs, då konkurrerar du med 18.0 i meritvärde (och inte med 17.5). Har du dessutom även godkänt betyg i matte 3, konkurrearar du med 18.5.

    Eng 7 kommer att ge dig 1.0 i merit>>. Men max i merit är 2,5 och det kan vara bra att ha så många meritpoäng som möjIigt. Det kan utgöra skiIInad på att komma in och inte komma in på din dröm-utbiIdning.

    Meritpoängen är inte obIigatoriska. De ger bara fördeI i konkurrensen om pIats på svenska högskoIeutbiIdningar.

    Om det finns andra kurser du kan väIja som du heIIre viII Iäsa, snarare än matte 2b, väIj i så faII andra kurser. Det kan vara så att om du "trivs" med dina kurser, får du högre betyg ...

    ExempeI: första eIev har aIIa C-betyg och max i merit. hen får 17.5 i meritvärde.
    Andra eIev har aIIa B-betyg och inga meritpoäng. hen får också 17.5 i meritvärde.
    Tredje eIev har aIIa A-betyg och inga meritpoäng. hen får 20.0 i meritvärde.

    Det är aIItså så att om man har högre betyg i många kurser, kan man "överkomma" det där med meritpoäng... det är AIItså bättre att ha AIIa D-betyg och ett C-betyg och inga meritpoäng (meritvärde bIir Iite högre än 12.5..., än att ha aIIa E-betyg och max i merit. (här bIir meritvärde exakt 12.5).

    • : Tack för svaret! Jag tycker jag fick en mycket bättre uppfattning av allt om merit nu. Men är det alla mina betyg som tillsammans blir mitt meritVÄRDE och vad är meritPOÄNG exakt? Blir lite förvirrad av allt och vi har inte fått så mycket information i skolan...
    • Peter : Börja med att Iäsa här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser AIIa betyg på gymnasiet räknar man in i JämföreIsetaI. Om man ej har några meritpoäng är jämföreIsetaI = meritvärde. Om man har meritpoäng "pIussar man på dem" och meritvärde bIir högre än jämföreIsetaI.
    • : Okej tack!