Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,

    du får gärna kika på yrket etolog>>www.framtid.se

    För övrigt, så rekommenderas det att heIst Iäsa mot Kandidatexamen. Sedan kan man läsa Master, efter kandidat.

    För att uppnå kandidatexamen, behöver man alltid minst 90 högskolepoäng (3 terminer på heltid) - studier i sitt huvudämne, i detta fallet Etologi. Sedan kan det variera vilka krav olika högskolor/universitet som ställer på dem som vill ta ut Kandidatexamen. Det handlar i mångt och mycket om "akademisk frihet", vilket ger enskilda högskolor/universitet ganska stort handlingsutrymme vad det gäller att ställa behörighetskraven på de studerande. Det gäller, alltså, att höra med Studievägledare på just den högskolan eller universitetet där du vill ta ut din kandidatexamen.

    Oftast krävs det, som sagt - minst 90 högskolepoäng i ett och samma ämne, huvudämnet. Sedan minst 30 poäng till i "närliggande ämne" - i detta fallet i Biologi eller Zoologi. Sedan kan man kanske ta in 60 högskolepoäng "vilka som helst högskolepoäng", då får man Generell kandidatexamen med huvudinriktning Etologi.

    Det går annars att läsa mot Kandidatexamen i Biologi, och sedan Master (2 år på heltid) i Etologi. På så sätt blir man också en Etolog.

    Du kan välja att

    1) börja läsa en fristående kurs i Etologi, t.ex den här>> och under tiden göra planering med Studievägledare på den institutionen där du läser Etologi;

    2) boka tid med Studievägledare på högskola/universitet - för att planera dina studier på förhand;

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Mikael SYV