Hannes

    Hej! Till hösten funderade jag på att söka läkarprogrammet. Jag har efter lite överläggning med mig själv sållat fram TVÅ universitet jag skulle kunna tänka mig söka till!

    1. Lund. Vid sidan av utbildningen tycker jag att Lund är en otroligt vacker stad. Med närhet till Malmö, Helsingborg, Köpenhamn och övriga Europa känns det som det självklara valet i frågan eftersom jag är intresserad av båda arkitektur och av att resa. Däremot föredrar jag upplägget på läkarprogrammet i Linköping!

    2. Linköping. Har inte hittat någon som är missnöjd med detta universitet. Alla verkar trivas med upplägget och PBL är för mig tilltalande. Staden och så är ju fin, men eftersom jag bor i Örebro känns det inte som någon större omväxling att flytta till en stad jag har besökt många gånger förut.

    Kort sagt: Jag beundrar Lunds läge och klimat, men föredrar Linköpings PBL-baserade upplägg, vad borde jag i så fall prioritera angående val av universitet?

    • Milla : Hur kommer du lösa bostads-frågan? Har du möjlighet få bostad på båda orter?
    • :

      Ja! Eller rättare sagt, jag har antagligen möjlighet till att hitta lägenhet i både Lund och Linköping... men lite lättare i Linköping där mitt arbete öppnar upp för många möjligheter.

    • Anna : Bostadsfrågan är en mycket viktig aspekt, så jag skulle överväga att i första hand söka studier i den staden där jag lättare kan få bostad under studietiden.
    • : Okej, tack så mycket. Jag ska fundera på det i första hand.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du har tänkt igenom val av utbildning.
    Du vet för- och nackdelar med de utbildningsalternativ som ditt val står mellan.
    Det är i syvene och sist ditt beslut.
    Sök till båda orter men prioritera - i första hand till den utbldningen som du hellre vill komma in på.
    Som jag har skrivit i kommentaren till din fråga, tycker jag att bostads-frågan är så pass viktig att jag personligen skulle i första hand välja söka till den orten det jag visste att jag kunde få bostad.
    Vi känner nämligen till (tyvärr) många fall när studerande hoppar av utbildningar pga de ej kan fixa bostadsfrågan.

    • : Tack, ert svar har faktiskt varit till stor hjälp!
    • Anna : Så bra! Lycka till! du får gärna höra av dig och berätta hur det går! Fråga SYV håller tummarna för dig!