Hej Per,

    jag tror jag förstår hur du menar... :) och kan även hålla med dig - i alla fall delvis! :)
    Jag håller med dig om att eleverna/barnen behöver ha sitt sommarlov! Jag håller också med om att extraundervisning bör kunna ges under läsåret för de elever som behöver.

    Å andra sidan, så är sommarskola/lovskola frivilligt att delta i. Det är ett erbjudande och man kan tacka Nej, om man inte vill gå i skolan på lovet. :) Men om extraundervisning som eleven behöver inte gavs under läsåret, är det i så fall "mindre bra" att tacka Nej till att delta i sommarskola/lovskola.

    Det är en intressant och mycket viktig fråga du ställer! Jag tror att många elever, föräldrar, SYV-ar, lärare och många andra har också åsikter om sommarskolans "vara eller icke-vara"...:) och det kan finnas rätt så skilda åsikter, kan jag tänka mig.

    I år - 2017 - är Skolverkets prognos att ca 125 000 barn i Sverige kommer att få undervisning i någon form av sommarskola. Det blir i så fall rekord. Så många barn i Sverige har aldrig förut, i att fall mig veterligen, deltagit i undervisningen på sommarlovet.

    Bästa hälsningar och ha en mycket trevlig sommar! :)

    ANNA