Zainab
    Hej,
    Mitt mål är att bli läkare. jag har börjat från att studera undersköterska utbildning på vuxenskola, jag är klart med andra terminen, jag studerar 5 ämne samtidig, på grund av tidsbrist jag kunde inte få bra betyg. Jag har fått bra D, C, B för betyg i alla ämnet. jag är orolig för att jag kunde inte få A/B för att kunna nå mitt mål. jag undrar om min undersköterska utbildning betyg räknas när jag söker på universitet eller inte. om det räknas så för jag avbryta utbildningen och börja studerar Naturkunskap ett ämne i taget för att kunna få bra betyg? om det räknas inte så jag vill gärna först bli klart med undersköterska utbildning.
    Hälsningar
    Zainab

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zainab; för konkurrens kan man göra högskoleprovet. Men man måste bli Behörig.

    Konkurrera till plats på en högskoleutbildning (däribland till läkarprogrammet) kan man i flera urvalsgrupper samtidigt: i en eller flera Betygsgrupper; i HP (högskoleprovet)-urvalsgruppen och även i AU- alternativt urval som ex. brukar finnas till KI i Stockholm (Karolinska institutet). Just i AU-urvalet kan tidigare vårdutbildningar som man har, spela stor roll (man kan bli högre prioriterad om man är utbildad inom vården, ex. är Undersköterska), därför vill jag inte råda att avbryta undersköterskeutbildningen, men det är givetvis upp till dig.

    Jag förstår att ditt mål är att komma in på läkarprogrammet, men jag vill påminna om att det finns många olika yrken inom vården - kika gärna på yrkesbeskrivningar på framtid.se/yrken/halsa-sjukvard