S
    Hej!
    Jag har tagit examen från samhällsprogrammet och har 17,55 i snitt. Har nu på senare tiden insett att jag vill bli läkare men saknar behörighet. Vet inte hur jag ska göra nu, om jag ska läsa på komvux eller folkhögskola. Om jag läser på komvux så höjer jag snittet och hamna i BII kvoten. Men stämmer det det att jag kan söka därefter genom bägge kvoten alltså BI och BII.
    Hur ligger det till om jag ska läsa på folkhögskola ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej S,
    om jag förstår dig rätt så är du idag ej behörig; då behöver du Komplettera för att bli behörig. Därför kommer du endast prövas i BII, kompletteringsgruppen (och detta, oavsett var du kompletterar). Skillnaden mellan att få betyg från Komvux eller Omdöme från en folkhögskola blir att med betyg från Komvux kan du både Höja och sänka ditt meritvärde (beroende på om du får högre betyg på komvux än du redan har eller lägre betyg);
    omdöme från en folkhögskola kommer ej att påverka det meritvärde som du redan har. du behåller samma meritvärde men kommer med omdöme från en folkhögskola, prövas i BII (precis på samma sätt som efter vilken annan komplettering som helst  - som kan göras på komvux eller via basår på högskolenivå).

    Vänligen
    ANNA