Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32165 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'laborationer' (6 st.)
-
Natur och ekonomi?
Hur stor utgör labborationer på Natur och värför tycker de flesta att Fysiken är svårast och finns det inte fördelar med att läsa samma fysik när man är äldre tex folk läser fysik och matte som läses av gymnasieelever vid...
Hej!Vi som jobbar här på FRåGA SYV är Studie- och yrkesvägledare, inte lärare i något ämne. På grund av att jag inte är lärare vet jag inte hur stor del som laborationerna... Läs hela svaret -
Måste man ha godkänt i kemi 1, i så fall kan man gå om det på komvux?
Jag började mitt första år på teknik programmet men efter första terminen bestämde jag mig för att byta program, och därför gjorde aldrig klart kemi 1. Men nu vill jag tillbaka till teknik programmet. Jag tänkte att jag kunde avsluta kemi 1...
Hej,kursen kemi1 och även kemi2 brukar ingå i utbud på komvux. Man kan, alltså, läsa kursen kemi1 på komvux.Vad gäller teknikprogrammet på... Läs hela svaret -
Vilken utbildning innehåller minst respektive mest laborationer?
Hej! Jag undrar vilken utav utbildningarna kandidatprogrammet i biomedicin och kandidatprogrammet i kemi som innehåller mest respektive minst laborationer? Jag är intresserad av det teoretiska inom båda utbildningarna men inte lika mycket åt det laborativa arbetet och...
Hej Student!Frågor om innehåll i olika högskole-universitetsprogram (bl.a hur många laborationer som ingår) måste du ställa till de som jobbar på... Läs hela svaret -
Utbildning utan laborationer?
Hej! Finns det någon utbildning som involverar kemi, matte, fysik eller biologi men som inte har några (eller i alla fall inte många) laborationer? Jag avskyr verkligen laborationer och som det ser ut just nu, har min utbildning 3-5 stycken varje-varannan månad. Det...
Hej Marie!jag har svårt att tro att utbildning inom det område som du nämner i din fråga skulle vara helt utan laborationer. Du skriver om att du kan acceptera utbildning med färre laborationer, men de... Läs hela svaret -
Yrken för personer med ångest över att ta beslut? ?
Jag är utbildad farmaceut och gillar verkligen mitt jobb, men funderar på att byta yrke. Anledningen är att jag lätt får ångest och det ansvar som ligger över en med patientsäkerheten och alla frågor med behandling osv där man kanske inte...
Hej Malin,har du kontakt med en Psykolog? Jag som inte alls är expert på ångestproblematiken, kan ändå tänka mig att just "din ångest" kan skilja sig mycket... Läs hela svaret -
Prövnings regler?
Hej! Jag läser på komvux och har ett godkänd betyg i ämnet kemi 1 men jag ville gärna höja det, så gjorde jag en prövning i Hermods skola där när man skickar ansökan via vuxenutbildningen får man direkt vad det kallas introduktion...
Hej Lora,just den frågan som du ställer nu, har vi tidigare ej fått på fråga syv och har därför inte undersökt det. Testa ringa till Skolverkets upplysningstjänst; tel.08-5273200 - det... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga