Paw

    Jag började mitt första år på teknik programmet men efter första terminen bestämde jag mig för att byta program, och därför gjorde aldrig klart kemi 1. Men nu vill jag tillbaka till teknik programmet. Jag tänkte att jag kunde avsluta kemi 1 på komvux men min SYV sa att kemi är ett svårt kurs att plugga på komvux eftersom man laborerar på den kursen. Men är det möjligt att plugga kemi på komvux. Och måste jag ens ha ett godkänt betyg i kemi 1? Jag vill gå tränarprogrammet på universitet och då behöver jag behörighet till naturkunskap 1b. Kan jag lägga till det på teknikprogrammet? och då ingår ju delar av kemi 1.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kursen kemi1 och även kemi2 brukar ingå i utbud på komvux. Man kan, alltså, läsa kursen kemi1 på komvux.

    Vad gäller teknikprogrammet på gymnasiet så är kursen Kemi1 en obligatorisk kurs på TE, gäller alla inriktningar. på inriktningen Teknikvetenskap på TE är även kursen Kemi 2 obligatorisk. Att kursen är obligatorisk betyder att man läser den kursen och bör få betyg. F är också ett betyg. Betyget F i kemi1 får ingå i examensbevis från teknikprogrammet.
    Vad gäller få behörighet som motsvarar kursen Naturkunskap 1b, så tror jag inte du ska kunna läsa den kursen på teknikprogrammet; detta för att du läser - på TE - kemi1 och fysik1a och med det blir den en stor "överlappning" - och därför kommer du med stor sannolikhet få Nej på din fråga om du kan läsa Nk1b-kursen på teknikprogrammet. Du får givetvis fråga på din gymnasieskola. Om skolan låter dig läsa den kursen, så kan du i så fall få det betyget på ett separat betygsdokument, utdrag från betygskatalogen (detta för att kurserna Fysik1a och Kemi1 förhindrar att Naturkunskap 1b ska kunna ingå i samma examensbevis - på grund av "överlappning").
    Följande gäller: om en elev får godkända betyg i gymnasiala kurser Kemi1, Fysik1a och Biologi 1, då behöver inte den eleven läsa kurser i ämnet Naturkunskap (för att hen blir bedömd som behörig till de utbildningar som kräver Naturkunskap 1b och även Naturkunskap 2).
    Du får, om du vill, visa mitt svar till SYV på din skola.
    Vad gäller komvux och kurserna där laborationerna ingår, så kanske det inte går att läsa de kurserna på distans, men på skolan, på plats, erbjuder komvux i de flesta kommuner de kurserna i vilka "labbar" ingår.
    Undrar om du känner till att det finns "åldersgränserna" för komvux: från 1 juli det kalenderår du fyller 20 år får du läsa på komvux, oavsett din tidigare utbildningsbakgrund. Men om du genomgår 3-årig utbildning på gymnasiets nationellt program, kan du efter det börja på komvux, även om du är yngre.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Paw :

      Kan jag läsa naturkunskap 1b på komvux eller överlappar det även då?

    • Milla : Om du får godkända betyg i kemi1, fysik1a och biologi1 då behöver du inte läsa naturkunskap1b. men annars så hoppas jag du får plats på kursen på komvux. Komvux har begränsade resurser och "bara för att" man söker läsa på komvux så kan man inte garantera, på förhand, att man får plats, men du kan söka och jag hoppas du får plats på kursen Naturkunskap 1b på komvux.