Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32165 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'icke-reglerat' (6 st.)
-
Erbjuda uppföljningsseminarium?
Vilka förhållningssätt finns det för universitet att erbjuda uppföljningsseminarium vid en kurs? Är det upp till varje examinator att avgöra om det ska erbjudas eller finns det några generella riktlinjer? Om det är relevant gäller det...
Hej!Jag känner inga generella krav som skulle gälla i den situationen som du beskriver. Jag tror det är upp till varje institution på ett lärosäte att bestämma om de ska ha lokala regler... Läs hela svaret -
Får man ansöka om ledigheten för att jobba på sitt gymnasiearbete?
Får jag ta ledigt från undervisningen för att jobba på mitt gymnasiearbete. I detta fall för att fotografera.
Hej,du kan ANSÖKA men jag vet inte om ledighet blir beviljad av rektorn på din skola. Jag skulle tro att du får Nej som svar från rektorn på din skola men du... Läs hela svaret -
prövning grundskola?
hej, man kan ju göra prövning för att höja sina gymnasiebetyg - finns det nåt liknande för att höja sina grundskolebetyg? Tacksam för svar!
Ja, det finns det! Skolverket säger att i fall eleven vill göra prövning i en grundskolekurs, så får hen det. Men när man frågar skolverket om det är endast elevens egen grundskola eller vilken... Läs hela svaret -
Vara borta från Universitetet?
Hej! Jag har sökt ämneslärarprogrammet med inriktning mot arbete i gymnasieskolan, första ämne: samhälle. Jag har också en resa planerad dec-Jan eller jan-feb och jag undrar hur möjligt det är att kombinera resa med plugg. Går det att vara...
Hej,du får först invänta om du kommer in på det programmet du sökte till. Om du blir ANTAGEN kontakta de utbildningsansvariga och fråga det du frågar här nu. Jag tror (tyvärr) att... Läs hela svaret -
byta gymnasium?
Hej! jag har ansökt om att byta gymnasium nu till nästa termin och har skickat en ansökan och min studieplan men jag undrar bara hur lång tid det brukar ta att få reda på om skolan har plats och när man får reda på om man kommit in?
Hej, tyvärr måste jag svarar att jag inte vet och inte kan svara på din fråga. Enligt den information jag har är den situationen som du fråga om "icke-reglerat", alltså inte finns... Läs hela svaret -
Hur många prövningstillfällen finns det per termin i gymnasiet?
Hej! Jag ville fråga, hur många prövningstillfällen finns det per läsår och termin i gymnasiet? Och hur många prövningar får man göra samtidigt, finns det någon begränsning?
Hej Leo,de som är gymnasieelever (så länge de är inskrivna i någon gymnasieskola) har rätt att göra prövningar endast på sin egen skola och... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga