Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31967 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'högskolelärare' (36 st.)
-
Osociala yrken inom psykologi?
Hej! Jag har alltid varit intresserad av hur människor fungerar, beteenden osv. Mina drömyrken har alltid varit som psykolog, inom rättspsykiatrin eller kriminalvården. Men har kommit fram till att jag är väldigt introvert och vet inte om jag vill satsa på...
Hej!Det finns flera yrken inom området beteendevetenskap och rättspsykologi där du kan utforska människors beteenden utan att behöva ha direkt patientkontakt.Här är några alternativ att... Läs hela svaret -
Tacksam om ni kan ge svar på frågan?
Hej, jag fick en fråga som lyder: "Hej! Jag har två akademisk examen, Kandidatexamen i medical Imaging och Masterexamen i environmental Studies. Kan få jag som akademisk lärare." Och känner att jag behöver hjälp i att besvara den frågan. Tacksam för alla tips ni kan ge som kan hjälpa att...
Hej!Jag tolkar frågan du fått som att personen/frågeställaren undrar om hen med sin utbildningsbakgrund kan få jobb som lärare på högskola eller universitet, alltså... Läs hela svaret -
Hur blir man filosof?
Hej, är det möjligt att bli en sådan filosof som man tänker sig Sokrates och Platon vara? Alltså att efter universitetsstudierna kan man sätta sig och försöka tolka samt lösa olika dilemman eller "case" utifrån olika teorier....
Hejsan, givetvis kan man filosofera hur mycket man vill, men frågan är om man vill ha betalt (få lön) eller om man filosoferar på sin fritid? Man kan ha filosofi som Hobby (utöva på fritiden).... Läs hela svaret -
Spelar det någon roll om man får G eller VG?
Hej jag förskollärare programmet och funderar över om det spelar någon roll om jag får G eller VG?
Hej Lia,i de flesta fall spelar det ingen roll om man får högre än godkänt i en högskolekurs. Det viktigaste är att få godkänt och ej U, underkänt. Men om man efter... Läs hela svaret -
Apotekare men plugga vidare?
Hej! Jag undrar om man pluggar till apotekare (5 år och en halv år praktik) kan man sedan läsa till master? Finns det ens master för apotekare? Hur många år tar det då och vad kan man sedan jobba med om man har en master inom apotekare? Vad blir...
Hej S,utbildning till apotekare, i Sverige, är forskningsförberedande; man läser i fem år på heltid och inom utbildningen brukar även genomgå sammanlagt 6-månaders VFU,... Läs hela svaret -
Theology, MA & PhD, Job Opportunities?
Hi I need to know the futuristic job opportunities for studying Theology in master & PhD. Where I can apply for a job & how much I can earn?
Hej Dariush!Vår bedömning är att det i Sverige svårt att få jobb om man utbildar sig till en Teolog. Med masterexamen och efterföljande forskarutbildning kan du till exempel sikta på... Läs hela svaret -
Yrkeshögskolaexamen ?
Hej! Jag har tänkt plugga systemutvecklare i en yrkeshögskola, men jag undrar om en yrkeshögskola examen är värt mer eller mindre än från en högskola/universitet? Vad för nackdelar och fördelar finns det mellan att läsa på en...
Hej C!Högskole-universitetsutbildningar är mer teoretiska, än yrkeshögskoleutbildningar; högskoleutb.är oftast längre och bredare men inte inriktade på de specifika "avdelningar" inom... Läs hela svaret -
Forskarutbildning inom språk eller litteraturvetenskap?
Hej, Jag skulle kunna tänka mig att arbeta med forskning inom litteraturvetenskap eller språk i framtiden och har några frågor. Är det många av de som söker doktorandtjänst inom dessa ämnen som blir anställda? Eftersom språk och...
Hej!de som har avklarat forskarutbildning bedriver forskning och också kan undervisa på lärosätena i "sina ämnen". Med lärosätena menar jag i detta... Läs hela svaret -
hur blir man adjunkt?
Hej, jag undrar hur man blir adjunkt? Jag har kandidatexamen inom statsvetenskap och studerar på masternivå inom organisation och ledning Behöver jag läsa några pedagogiska kurser för att få jobbet?
Hej Mona!Med "adjunkt" kan man mena olika "saker". Adjunkt - är en arbetstitel som används ganska sällan inom utbildningsväsendet i dagens Sverige, men ändå förekommer. En adjunkt... Läs hela svaret -
Hur många delkurser behöver man klara för att få godkänt på kursen?
Hejsan, jag går första terminen på universitet och läser en 30 poängs kurs i engelska. Den består av 5 delkurser varav 3 är 7,5 poäng var, en är 5,5, och en är 2 poäng. Min fråga är hur många av dessa poäng man...
Det är tyvärr ingen fråga vi kan svara på. Syv sätter inte betygen. Fråga din lärare i kursen. Hen kommer sätta betyg och kan säkert svara på din fråga. Gör annars ditt bästa i varje delikts och lycka till! -
Uppsats A-C på högskolan?
Hej, Jag har en generell fråga om uppsatserna på högskolan. Vad är en A uppsats, B uppsats och C uppsats samt vad är skillnaden mellan dom vad gäller antal sidor, innehåll/struktur och fördjupningsnivå? Med vänlig hälsning Emanuel...
Hej!jag råder dig ställa din fråga till studievägledare på institutionerna på lärosätena - alltså på högskolor och universitet, men de kan hänvisa till lärare i... Läs hela svaret -
Vad kan man arbeta med om man är förskollärare, inte förskola?
Vad kan man arbeta med, förutom på skola/ förskola, om man har en förskoleutbildning? Jag skulle vilja prova något nytt
Hej Anna!Det finns ett antal yrken/tjänster där arbetsgivare kräver "högskoleutbildning á minst 180 högskolepoäng", oavsett vad det är... Läs hela svaret -
Vilket program ska man ta?
Jag undrar vilket program man ska söka för att senare få chansen till att kunna forska om hedersrelaterat våld? Forska och sedan undervisa i det på högskolenivå? Ska man välja lärarutbildningen eller socionom? Tack snälla!
Hej! vi fick nu svar från ett av de svenska lärosäten, från en studievägledare där. Var god läs hennes svar, nedan:... många som forskar inom området våld eller liknande har en... Läs hela svaret -
Utbildning till specialpedagog eller speciallärare?
Hej! Jag har gått gymnasiet (natur-natur) och skulle nu gärna vilja bli lärare. Jag har funderat på att vidareutbilda mig till specialpedagog eller speciallärare efter det att jag gått en lärarutbildning. Vad behöver jag gå för att bli...
Hej, du får gärna läsa info på framtid.se/yrke/specialpedagog och på Framtid.se/yrke/hogskolelarareAtt undervisa blivande lärare kan man på olika sätt: som... Läs hela svaret -
Hur lätt är matematiken som Civilekonom?
Hej! Jag läser just nu det tredje året inom naturvetenskapsprogrammet. Inom programmets gång har jag gillat matematiken och snart avslutar jag Matte 4. Jag har tänkt i ett tag nu att bli en civilekonom på grund av matten, men insett nu efter att ha sökt lite...
Hej!Ta kontakt med de som jobbar på civilekonomprogrammet; det kan t.ex finnas studerandeambassadörer som själva är studerande på det programmet, och som har praktisk erfarenhet (vet exakt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga