Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'meritkurser' (7 st.)

    • Linnea

      Räknas spanska 3 och 4 som meritkurser?

      Hej! Jag har nu sökt till komvux för att läsa upp mitt F i spanska 2 till ett högre betyg. Målet är att söka till någon/några universitetsutbildningar VT 25 eller HT 25. Jag läste samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasiet där jag samlade ihop 15.10 poäng totalt. Därmed är det viktigt för mig...

      Milla : : Hej,om du får godkända betyg i moderna språk 3 och 4 (t.ex i Spanska 3 och 4) då kommer du till de utbildningar som ej kräver, för särskild behörighet, mod.språk 3... Läs hela svaret
    • Isabella

      Vilka meritkurser finns det för civilekonomprogrammet?

      Hejsan! Jag är inne och kollar på https://www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/tabell-for-omradesbehorigheter-2018.pdf efter meritkurser för civilekonomprogrammet. Kurserna står väl i ”gammal form” tex företagsekonomi B? Kan inte hitta kurserna på...

      Milla : : Hej,möjlighet att få betygen i de "gamla kurserna" inom gymnasiet upphörde helt sista juni 2016. Från 1 juli 2016 går endast få betyg i de nya gymnasiala... Läs hela svaret
    • Omar

      Vad räknas i betygssnittet efter komplettering?

      Hej Jag har läst franska steg 1 och arabiska steg 1 som moderna språk på gymnasiet. Nu i efterhand har jag gjort prövning i arabiska steg 3 och 4 som moderna språk. Franska steg 1 och arabiska steg 1 räknades med i mitt betygssnitt vid senaste anmälan, då dem var en del av mina 2500 poäng på...

      Mikael: : Hej!att betygen från dina kurser räknas på det mest fördelaktiga sättet, oavsett om de ligger i examen eller som komplettering, stämmer men Antagning.se följer... Läs hela svaret
    • Mowa

      I vilket urval prövas jag om jag läser meritkurser på Komvux?

      Hej!

      Jag läser numera vård- och omsorgsprogrammet åk 3 och är intresserad av att ansöka till sjuksköterskeprogrammet. Jag vill sålades läsa Matematik 3 och Engelska 7...

      Milla : : Allmänt gäller: Det går inte att genom studier på komvux efter gymnasiet försämra chans att komma in på högskola.Om du redan innan du kompletterar... Läs hela svaret
    • Lillemor

      Hur ingår meritkurser i gymnasiet?

      Hej! Hur ingår meritkurser på gymnasiet? Är dem i individuellt val eller programfördjupningarna? Eller är dem utöver detta helt och hållet? Det är gymnasieval snart och jag har inte fått någon bra information om detta. Jag kanske inte behöver oroa mig om dessa ännu men jag vill helst veta så...

      Liselotte: : Hej Lillemor,en bra förklaring om vad meritpoäng är - finns på gymnasieguiden.se/informeras/merit.Det går tyvärr inte ge ett kort svar för att det är rätt komplicerat och... Läs hela svaret
    • Irina

      Vilka meritkurser gäller om man har de gamla betygen?

      Hej! Efter några månader får jag slutbetyg. Jag läste en del av kurser på gymnasiet och har de gamla betygen. Jag är intresserad av ett program som Stockholms universitet erbjudar. Programmet har följande behörighet: Samhällskunskap A eller Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2. (Områdesbehörighet 6...

      Mikael: : Hej Irina! Stockholms universitet erbjuder väldigt många olika utbildningar och det är - i fall du inte vill uppge det exakta namnet på programmet - i så fall själv... Läs hela svaret
    • Kim

      Meritkurser och meritpoäng på gymnasiet?

      Hej! Jag planerar på att söka till EKONOMI med inriktning JURIDIK för att jag vill plugga vidare till jurist. Efter att ha läst på gymnasieguiden om meritpoäng och meritkurser http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser så vill jag gärna veta om dessa kurser...

      Anna: : Hej Kim, så som reglerna ser ut idag, så har du alldeles rätt du får 1,0 för Engelska 0,5 för Moderna språk 3 och 0.5 för Matte 2 och 3 vardera på så sätt får du max antal. Du vet säkert att det är minst E i... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga