Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'klass' (10 st.)

    • Emma

      Hamna i samma klass?

      Hej! Jag och min kompis tänkte börja i samma gymnasieskola och vi är nästan helt säkra på att vi kommer in. Vi vill verkligen gå i samma klass men det finns två natur-natur klasser. Finns det något man kan göra för att hamna i samma klass? Mvh. Emma

      Liselotte: : Hej Emma,det finns inte riktigt några regler om hur man "hamnar" i samma klass... Det är mycket möjligt att ni kommer att hamna i samma klass. Ni kan vänta och se... chansen att hamna i samma klass ökar om ni... Läs hela svaret
    • Parnian

      Hur borde jag tänka om jag vill byta klass?

      Hej SYV! Jag började första ring på Viktor Rydberg Odenplan för drygt en och en halv månad sedan. Men sedan dag ett har jag inte trivts i min klass. Problemet är inte att folk i min klass är otrevliga mot mig utan jag känner att jag inte passar in eller kan/vill prata och få kontakt med dom. Jag...

      Milla : : Hej  Parnian, jag har råd till dig att du frågar om du kan PROVGÅ i den nya klassen under en tid - minst en dag, kanske flera dagar... innan du bestämmer dig. Hälsningar Milla SYV
    • Magdalena

      Gå i samma klass?

      Hej! Jag och en kompis funderar på att söka in till samma program på Malmö högskola, kommer vi gå i samma klass/ha föreläsningar tillsammans? Vi vill nämligen starta eget tillsammans (det som programmet handlar om), därför är det viktigt för oss att vi hamnar tillsammans.

      Daniel: : hej Magdalena, jag tror inte att ni på förhand kan göra någonting för att försäkra er om att hamna i samma "klass". :) Du/ni kan kontakta utbildningsansvariga och fråga hur uppdelningen i... Läs hela svaret
    • Wilma

      Har alla samma moderna språk i sin klass?

      Har alla samma moderna språk i sin klass? Alltså om jag har franska och min vän har spanska, kan vi ändå hamna i samma klass? Eller går alla franska elever i samma klass?

      Anna: : hej Wilma, jag antar att du menar - på gymnasiet - om du och din vän kan gå i samma klass om vi ska läsa Olika moderna språk på gymnasiet. Om du menar så som jag tror så... Läs hela svaret
    • Amoola

      Är man tvungen att ta klassfoto?

      Hej! vet ej om ni har möjlighet att svara på denna fråga med jag undrar om klassfotot är obligatoriskt att ta? det vill säga är jag tvungen att ta en bild med klassen om jag inte vill, men har liksom inget emot att ta enskilt. jag går på gymnasiet

      Anna: : Hej Amoola, den frågan som du ställer har vi inte fått förut.  Jag tänker så här - det finns personer som inte får visas på bild, och t o m lever under "pseudonym", dvs... Läs hela svaret
    • Elena

      Gå i samma klass som kompis i gymnasiet?

      Jag ska börja i gymnasiet nästa onsdag och är rädd att jag inte kommer hamna i samma klass som min kompis. Vi gick ju i grundskolan tillsammmans och nu är jag rädd att vi ska hamna i olika klasser. Hon är den enda kompisen jag har från grundskolan som ska börja i samma gymnasium som mig. Jag är...

      Milla : : Hej Elena! Vilken gymnasieskola ska kom du in på? Är det samma program /och inriktning/ som din kompis kom in på också? Hur indelningen i klasser går på olika skolor är olika.... Läs hela svaret
    • Hedvig

      Byta klass i högstadiet?

      Hej! Jag har en fråga om byte i klass till början av en ht-termin. Är det möjligt om jag får byta klass. Känner mig inte mobbad i min nuvarande klass utan att alla tjejer är väldigt elaka mot varandra och jag sitter typ fast där i mitten och bara kollar på. I den andra klassen har jag flera...

      Anna: : Hejsan, det är tråkigt att du inte trivs i din klass. Har du pratat med kurator på din skola? Det är rektor på din skola som kan fatta beslut om att ändra fördelning i olika klasser. Du kan... Läs hela svaret
    • Patrick

      Kan vi hamna i samma klass?

      Nu är det så att man ska välja i-val och programfördjupning till årskurs 3 (TE). Jag valde Engelska 7 som i-val och sen fick jag också reda på att en kompis i NA valde Engelska 7, fast som programfördjupning. Vi går på samma våning och jag undrar om vi kan hamna i samma klass även om vi går på...

      Mikael: : Hej Patrick! Engelska 7 är ju samma kurs, oavsett om man läser den som programfördjupande, som individuellt val eller som "utökad kurs". Beroende på hur många som ska läsa den kursen nästa år, kan det bli en eller flera... Läs hela svaret
    • Cornelia

      Kommer vi att hamna i samma klass?

      Hej! En person i min klass har sökt samma linje på samma skola som mig, som första val. Problemet är det att jag verkligen inte gillar någon i min klass, antar att jag tröttnat på dem efter mer än 10 år tillsammans. Visserligen gör vi bara preliminära ansökningen nu men min fråga är att brukar...

      Mikael: : Hej Cornelia, du har rätt när du skriver att det är nog omöjligt att svara på. För det första, så är det inte säkert att det blir flera klasser på ett program. Det kanske bara blir en klass. Du kan fråga det på skolan dit... Läs hela svaret
    • Marcus

      Mejla om att gå i samma klass?

      Hej! Jag och min kompis har valt samma program, teknik och eftersom det är 64 platser kommer det att bli två klasser. Kan jag och min kompis mejla om att få gå i samma klass? Vilken ska man vända sig till? Rektorn? Lärare? SYV? Tacksam för svar :)

      Lena: : Hejsan, det låter väl alldeles utmärkt och att mejla! Bra initiativ! Jag tycker ni skriver ett mejl och skickar orginalet till Syv med en kopia till t.ex., rektor, biträdande rektor och även till skoladministratör om det finns en sådan. /Lena, Syv

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga