19 år

    Hej, Jag skulle kunna tänka mig att arbeta med forskning inom litteraturvetenskap eller språk i framtiden och har några frågor. Är det många av de som söker doktorandtjänst inom dessa ämnen som blir anställda? Eftersom språk och litteraturvetenskap inte är stora forskningsområden och det är få som blir anställda av universitet för vidare forskning efter doktorsutbildningen undrar jag också vilka jobb de som klarat en forskarutbildning har?’ Tack i förhand för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    de som har avklarat forskarutbildning bedriver forskning och också kan undervisa på lärosätena i "sina ämnen". Med lärosätena menar jag i detta sammanhang universitet och högskolorna. Se gärna yrkespresentationen Högskolelärare.
    Angående hur lätt eller svårt det blir att få en doktorandtjänst om några år, är det en fråga som vi på här på FRåGA SYV inte kan svara på. Och jag gissar på att ingen kan ge några konkreta svar. Antal doktorandtjänster som utannonseras beror till stor grad på vilken budget som lärosätet för just det året och anslag varierar från år till år. När det är mycket ont om resurser så kanske ingen doktorandtjänst utlyses, över huvudet taget. Det kan dröja länge innan någon doktorandtjänst med rätt innehåll finns att söka. Hur många sökande till varje doktorandtjänst som kan finnas är det också omöjligt - på förhand - att säga någonting om. Men du får gärna kontakta de ansvariga på institutionerna som erbjuder utbildningar inom de kunskapsområden som intresserar dig och ställa dina frågor till dem. De bör kunna berätta hur det var förr och hur situationen ser ut just nu.