Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32117 frågor besvarade.
Vägleda analfabeter ?
Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?
3 Svar
Hej Angelina;
vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(
Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.
Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.
Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
Vänligen
ANNA
Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:
"--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:
"Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.
Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.
En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.
Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018
Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine
>> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan
www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)
Litteratur och myndigheter
Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats
>> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".
Vänliga hälsningar
Fråga SYV
Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.
Här nere kommer listan:
Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006). Promoting post-school success for all: The role of collaboration in person-centered transition planning. Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.
O’Brien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.
Trainor, A. A. (2007). Person-centered planning in two culturally distinct communities: Responding to divergent needs and preferences. Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103.
Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality: Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Callicott, K. J. (2003). Culturally sensitive collaboration within person-centered planning. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1), 60-68.
Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L. (2010). Person-centered planning: Analysis of research and effectiveness. Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.
Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities- development approach to helping. (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage Learning, Belmont, CA.
Halburn, S. (2002). How science can evaluate and enhance person-centered planning. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27, (4), 250-260.
Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002). Person-centered planning: Research, practice, and future directions. Baltimore: Paul H. Brookes.
Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012). Planning for Implementing Assistive Technology: A Functional Approach for Practitioners. In J. Jiyou (Ed.), Educational Stages and Interactive Learning: From Kindergarten to Workplace Training (pp.485-497). Hershey, PA: IGI Global
Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010). Developing a long- term vision: A road map for students’ futures. Teaching Exceptional Children, 43(2), 8-14.
Hoppas det blir till hjälp!
S.
Frågor och svar taggade med 'ovanliga språk' (9 st.)
-
Danska som modernt språk?
Hej, Jag undrar om det finns någon högstadieskola i Sverige som erbjuder Danska som modernt språk? Vilka i så fall? Jag tänker inte på modersmål eller del av svenskaundervisning, utan istället för exempelvis tyska eller franska).
Hej!Det är mycket svårt att ge en exakt lista över högstadieskolor i Sverige som erbjuder danska som modernt språk eftersom skolornas kursutbud kan variera från år till år och bero... Läs hela svaret -
Serbiska i Moderna språk?
Hej, är serbiska ett av språken man kan läsa i ämnet Modernt språk på gymnasie- och komvux-nivå? Frågar pga meritpoängen. Undrar också om det finns någon lista på alla språk som klassas som Moderna språk och inte...
Hej,läs gärna en förklarande sammanfattning på https://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprakTeoretiskt sett så finns kurserna Serbiska 1,2,3,4,5,6 och 7 (Moderna... Läs hela svaret -
Möjligt läsa moderna språk trots att det elevens modersmål?
Hej, Jag undrar om en elev kan bli antagen till att läsa moderna språk som finns i kursutbud trots att det utgör elevens modersmål? Syftet med det är att få merit poäng efter att man läst moderna språk i för kurs på 3, 4 och 5. Finns...
Hej Malik!det finns inga förbud i att läsa Arabiska 3, 4 och 5 även om man har arabiska som modersmål. Var kurser i arabiska som moderna språk erbjuds, kan variera... Läs hela svaret -
Vad ska jag läsa på för att komma in på diplomatutbildningen?
Hej! Jag funderar på att ansöka till diplomatutbildningen och har läst på vad som krävs för att komma in där. Det står att man ska läsa jurist eller annat samhällsprogram som t.ex. kandidatprogrammet i fred och utvecklingsstudier. Jag...
Hej,som Ansökningskraven är formulerade nu (nov 2020) gäller följande:"För att söka till diplomatprogrammet krävs att du har en avslutad akademisk examen... Läs hela svaret -
Japanska eller Italienska och SamBeteende?
Jag skulle vilja gå på ett gymnasium som har SamBeteende (relativt hög merit) och Japanska eller Italienska som individuellt val :)
Hejsan, det finns i Sverige över 350 gymnasieskolor som inför hösten 2021 kommer erbjuda söka SA/Beteende: se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?SA/ beteendeAtt få läsa... Läs hela svaret -
Språkerfarenheter och arbetsmarknaden?
Om en person har språkerfarenheter i flera språk, vad finns det för jobb o arbetsmarknaden?
Hej; de flesta yrken som har Mycket med språk att göra är i Sverige icke-reglerade, vilket betyder att det är upp till en arbetsgivare att anställa med vilken utbildning som helst (alltså... Läs hela svaret -
Kan jag läsa två moderna språk om jag går musik-inriktingen?
Jag ska börja gymnasiet hösten 2019 och jag vill gå estetisk med musikinrikting, men skulle samtidigt vilja läsa ryska och kanske även franska på gymnasiet. Är detta möjligt?
Hej Alva; på Estetiska programmet ingår inte Moderna språk som obligatoriska kurser. Men OM DIN GYMNASIESKOLA KAN ERBJUDA LÄSA MODERNA SPRÅK, är det inte... Läs hela svaret -
Angående ovanliga språk?
Hej! Såg att Snitz gymnasium är upptaget på er lista över skolor som har ovanliga språk. Snitz är numer en profil inom Cybergymnasiet Malmö. Cybergymnasiet har samma språk som angetts på Snitz och vi erbjuder också högre kurser, beroende på elevunderlag.
Tack så mycket Kristina för att du kontaktade oss! Det gör absoIut ingenting att du stäIIde "en fråga"! :) Nu har jag ändrat i Iistan över OvanIiga språk på gymnasieskoIor>>>... Läs hela svaret -
Japanska på gymnasiet?
Hej, Vilka gymnasieskolor erbjuder Japanska som individuellt val? Finns det någon gymnasieskola som erbjuder det över nätet eller på distans. Min dotter vill läsa Estet Bild med Japanska som individuellt val eller som utökad kurs för att senare efter gymnasiet kunna läsa vidare i Japan inom...
Hej Mia, vi fick nu svar från Västerbergslagens utb.center>> Läs deras svar nedan: "Som det ser ut i dag på Estetiska programmet så kan eleven läsa japanska. Vi har ett samarbete mellan de flesta... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga