Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'gymnasieval' (1227 st.)

    • Pandra girl

      Ska jag välja natur?

      Jag är en ambitiös tjej som går ut 9an med 300-312,5 merit. Jag har pluggat mycket ända sedan 7an men mått väldigt dåligt och har en ganska dålig relation med plugg. Men jag har kämpat mycket. Nu ska jag välja vilken linje jag ska...

      Milla : : Hej!Det är oroande att läsa om att du har panikattacker på grund av stress. Hälsan är jätteviktig, både den fysiska och den mentala/psykiska. Har du hört ordspråket "Den friske har... Läs hela svaret
    • Klaris

      Natur eller sam?

      Hej! Jag har alltid varit mellan sam och natur. Jag gillar kemi och biologi, hatar fysik och klarar av matten bra. Jag tycker det är askul att resonera och debattera inom sam ämnen också. Men jag har verkligen ingen aning vad jag ska välja. Det som är positivt...

      Milla : : Hej!Jag förstår att det är svårt att välja mellan "natur" och "sam", särskilt när du har intressen och färdigheter som passar för båda programmen. Här är... Läs hela svaret
    • Joan

      Ekonomi Juridik eller sam beteende, vad är bäst?

      Jag har ingen aning om vart jag ska ta vägen, valet stänger om 7 dagar och jag är fortfarande inte säker om vad jag vill ta. Båda linjer är ganska lika så det är därför det är svår för mig o välja.

      Milla : : Hejsan!Jo, du har rätt - de två utbildningar som du står i valet och kvalet mellan är rätt så lika men ändå inte identiska. På Ekonomiprogrammet (gäller... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Hur fungerar prohrsmfördjupningar?

      Jag förstår inte hur programfördjupningar och inviduella val fungerar. Hur och när kan man läsa de olika programfördjupningarna och göra de inviduella valen tex på tex Erikdahlbergsgymnasiet?

      Milla : : Hejsan,frågor om en specifik gymnasieskola (den typen av frågor som du ställer här) besvaras bäst av personal på just den gymnasieskolan. Du bör därför fråga de som jobbar på Erik Dahlbergsgymnasiet.
    • Cirkulation

      Natur eller ekonomi?

      Hur hög merit och jämförelsetal bör man ha i gymnasiet för att komma in i de kurser som kräver matte 4 fysik 2 och de som man läser på natur. Och om man har läst fysik och kemi men söker till ex till en utbildning som har med ekonomi att...

      Milla : : Hej,meritpoängen (extrapoängen) kan man få för engelska 7, för moderna språk 3 och 4 och för högre kurser i ämnet matematik. Man kan inte få meritpoäng för några andra... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Natur eller inte?

      Hur ska man bestämma sig eftersom man vet inte ifall man vill ha natur eller ekonomi samt vilken skola. Skulle det vara bättre att ta en skola som lägger fysik 1 i tvåan och bara läser matte 1c/2c kemin och biologin i ettan samt gymnasiegemensamma ämnen.

      Milla : : Hej,du kan t.ex prata med dina lärare i både de naturvetenskapliga ämnen och i de samhällsvetenskapliga ämnen och fråga vilken utbildning på gymnasienivå de tycker skulle passa dig som bäst.... Läs hela svaret
    • Cirkulation

      Teknik ? Eller inte?

      Ja jag har funderat på teknik men eftersom de läser excakt samma matte och fysik och kemi tänker jag att det inte spelar så stor roll och att biologi är roligare. Men eftersom det är omvalssperioden kan man byta val eller bara justera ordningen? Kan man...

      Milla : : Hej,inom omval/nyval till gymnasiet får du välja vilken utbildning du vill, du kan välja helt nya utbildningar som du ej sökt till under valperioden, det är helt OK att ändra sig helt och hållet.
    • Cirkulation

      Natur eller Ek?

      Jag undrar bara vilket gymnasieprogram jag ska välja jag har cirkulerat runt ett bra tag nu och jag funderar mellan Naturvetenskapsprogrammet och Ekonomi programmet. Jag vet att jag kan klara natur men jag vet att det skulle gå bättre akademiskt om jag tog ekonomi, men...

      Milla : : Hej!Jag vet inte om Per Brahegymnasiet alltid förlägger studier i fysik från årskurs 2 eller om de gör det tillfälligt t.ex på grund av lärarbrist, det får du fråga på den skolan... Läs hela svaret
    • zarine

      Måste jag göra om valet?

      om jag kom inte in på en gymnasium från höstens betyg men har lyckats passa antagningsgräns nu. men de har inga lediga platser, ska jag göra om valet; typ finns det nån chans jag kanske kommer in i slutliga antagningen? eller? vad menar dom med 0 lediga...

      Milla : : Hej,i den situationen du beskriver, behöver du inte göra annat än att försöka få så höga betyg in i ditt slutbetyg från grundskolan; det finns chans (men inga garantier på) att du blir antagen i den slutgiltiga antagningen.
    • zarine

      Preliminära Antagning?

      hej jag kan inte se antagningsgräns på vissa gymnasium. det står så "Detta är antagningsgränserna på dina val vid den preliminära antagningen i april. Om utbildningen har lediga platser visas ingen antagningsgräns. Om du vill göra...

      Milla : : Hej!Om du kommer in eller inte vet du, som tidigast, till midsommar, när antagningen till gymnasiet är genomförd. Den så kallade "preliminära antagningen" görs för att testa att systemet... Läs hela svaret
    • Elosza

      nekad innan andra val???

      Jag har visst blivit nekad till en linje men det jag inte fattar är hur. Hur kan jag bli nekad innan andra valet? jag har väl inte redan ansökt eller va?

      Milla : : Hej!med så lite information som finns i din fråga kan jag inte ge någon förklaring till det som har hänt; du måste prata med syv-en på din nuvarande skola som - om det behövs - kontaktar... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Hur kan man motivera fler elever att överväga söka till yrkesprogram?

      Hej! som rubriken lyder så är min fråga om hur jag som SYV på grundskolan kan motivera fler gymnasieväljare att överväga titta närmare på yrkesprogrammen? Finns det någon bra "motiverande text" som man kan framföra...

      Milla : : Hej och tack för din fråga om hur vi som SYV-ar kan motivera fler gymnasieväljare att överväga söka till gymnasiala yrkesprogram!Nedan skriver jag ner de... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret
    • Nanna

      Finns det ändå en chans??

      Hej! Jag valde Estetprogrammet Bild och form som förstahandsval, men nu fick jag beskedet att den linjen på skolan jag helst hade velat gå på inte kommer starta HT-24. Jag antar att det är för att för få valde just den linjen på den skolan,...

      Milla : : Hej!du måste fråga de som jobbar på ditt gymnasieantagningkansli och du kan också fråga på den gymnasieskolan som frågan gäller... de är mest insatta i hur utbildningsutbud kommer... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga