Angelina
    Hej.
    Jag önskar mer information och tips om hur man vägleder personer som aldrig gått i skolan i sina hemländer och är analfabeter. Tips på hemsidor, länkar, litteratur, övningar etc. Tack på förhand?

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Angelina;

    vi på Fråga SYV specialiserar oss inte inom vägledning av analfabeter. Vi har därför inte någon "egen kunskap" på det område. Vi har nu kontaktat ett antal "ställen", inkl. SYV-programmen där SYV-utbildas - och fick, än så länge, endast svar att "vi vet inte..." eller "vi erbjuder inte någon speciell kurs i vägledning av analfabeter"... Förhoppningsvis, kommer någon att bidra med relevanta tips, men jag kan inte lova att det blir så. Det kan tyvärr också visa sig att vi ej hittar någon som vet ngt. specifikt om vägledning av analfabeter. :(

    Man kan - i nödfall - försöka med vanliga Gruppvägledningsövningar (med hjälp av en tolk) eller försöka "ta till vanliga vägledningsmetoder" men på mycket lätt svenska.

    Tips: kontakta komvux i olika kommuner - där SFI undervisning erbjuds. Det borde rimligtvis finnas personer som idag arbetar med vägledning för analfabeter, tycker jag. Då borde de kunna dela med sig av sin kunskap, som troligtvis i mångt och mycket uppkommit av erfarenhet.

    Om vi får några relevanta tips, återkommer vi direkt!
    Vänligen
    ANNA

    Hej igen! en sakkunnig inom vägledning svarar så här:

    "--- Jag har ingen rekommendation då det gäller detta. Om det finns krav på er att starta vägledning tidigt måste detta såklart ske via tolk. Men det primära är som jag förstår det att snabbt komma igång med Sfi-undervisningen och att vägledningen då kan vara en del av denna. Detta är dock mina personliga tankar kring problematiken med vägledning av analfabeter."
     

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vi fick idag svar från en rådgivare vid Specialpedagogiska Skolmyndigheten. Var god läs nedan:

     

    "Analfabeter är individer som förstås är olika personer med olika kunskapsnivåer och erfarenheter. Några har med sig mycket kunskaper på olika plan. Här är det viktigt att individens kunskap och livserfarenhet kartläggs så att ni känner till den. Vilken är anledningen till att det inte funnits skolgång, vilket arbete har individen haft? Just arbetet eller sysselsättningen är extra viktigt för här har man utgångspunkten för vägledningen.

    Det viktiga är att man startar vägledningen utifrån individen. Börja gärna med foton och illustrationer som knyter an till personens referensram, och översätt kunskaperna till svenska. Denna metod hjälper till att inlärningen går snabbare, kunskapen fastnar bättre i minnet än exempelvis obekanta texter. Det bästa är att använda autentiskt vardagsmaterial av olika slag.

    En annan metod är "en till en-träning". Här får eleven en upplevelse av att vara sedd och prioriterad och att det finns tid och engagemang att lyssna och samtala med den studerande.

    Appar som man kan använda i undervisningen av analfabeter:
    Artikel om appar i Lärarnas tidning >> från 14 augusti 2018

    Om en app för analfabeter >>, ett forskningsprojekt på KTHmagazine

    >> Appar för att lära sig svenska på SFI-paddan

    www.nt.se%2fnyheter%2fnorrkoping%2fsprak-app-lar-analfabeter-lasa-svenska-9634754.aspx&callback=http%3a%2f%2fwww.nt.se%2finc%2feprencallback.aspx" target="_blank" rel="noopener">Språk-app för analfabeter >> på Närkes tidningar (NT)

    Litteratur och myndigheter
    Böcker om alfabetisering >> på Margareta Mörlings webbplats

    >> Nationellt centrum för svenska som andraspråk ".

    Vänliga hälsningar
    Fråga SYV

    Liselotte
    Saga SYV

    Hej, jag kan tips om en lista på litteratur som är relevant för frågor om vägledning av analfabeter.

    Här nere kommer listan:

    Michaels, C. A., & Ferrara, D. L. (2006).  Promoting post-school success for all:  The role of collaboration in person-centered transition planning.  Journal of Educational and Psychological Consultation, 16(4), 287-313.

    OBrien, J. (2002) Person-centered planning as a contributing factor in organizational and social change.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27 (4), 261-264.

     Trainor, A. A. (2007).  Person-centered planning in two culturally distinct communities:  Responding to divergent needs and preferences.  Career Development for Exceptional Individuals, 30 (2), 92-103. 

      Turnbull, A., Turnbull, R., Erwin, E., Soodak L., & Shogren, K. (2015). Families, professionals, and exceptionality:  Positive Outcomes Through Partnership and Trust. (7ed.), Upper Saddle River, NJ: Pearson.

    Callicott, K. J. (2003).  Culturally sensitive collaboration within person-centered   planning.  Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 18 (1),   60-68.

     Claes, C., Van Hove, G., Vandevelde, S., van Loon, J., & Schalock, R. L.   (2010).  Person-centered planning:  Analysis of research and   effectiveness.  Intellectual and developmental disabilities, 48 (6), 432-453.

     Egan, G. (2010). The Skilled Helper. A problem-management and opportunities-  development approach to helping.  (9th Ed.). Brooks/Cole, Cengage   Learning, Belmont, CA.

     Halburn, S. (2002).  How science can evaluate and enhance person-centered   planning.  Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27,   (4), 250-260.

     Holburn, S., & Vietze, P.M. (2002).  Person-centered planning:  Research, practice,   and future directions.  Baltimore:  Paul H. Brookes.

     Kolb, S.M. & Griffith, A.S. (2012).  Planning for Implementing Assistive Technology:          A Functional Approach for Practitioners.  In J. Jiyou (Ed.), Educational   Stages and Interactive Learning:  From Kindergarten to Workplace Training   (pp.485-497). Hershey, PA:  IGI  Global 

    Meadan, H., Shelden, D.L., Appel, K., & DeGrazia, R.L. (2010).  Developing a long-  term vision:  A road map for students futures.  Teaching Exceptional   Children, 43(2), 8-14.

    Hoppas det blir till hjälp!
    S.

     

     

    Frågor och svar taggade med 'arabiska' (41 st.)

    • eriklarsson

      Ger utökade kurser meritpoäng utöver de extra 2,5?

      Jag har läst följande meritgivande kurser som ger mig totalt 2.5 extra meritpoäng: - Matematik 5 - Matematik specialisering - Engelska 7 Dessutom har jag läst 300 gymnasiepoäng i utökade kurser utöver de obligatoriska, dvs. totalt 2800 gymnasiepoäng -...

      Milla : : Hej! Max antal meritpoäng är 2,5 och det går inte att få fler. Kurserna som du nämner i din fråga som du har som utökade ger inte meritpoäng. Om du söker... Läs hela svaret
    • MESSO

      en fråga om språk??

      Hej! Jag har läst samhällsprogram och jag har tyska som moderspråk, jag har läst nivå 1, 2, och 3. Så nivå tre jag har ett c. Få jag läsa arabiska som moderspråk nivå fyra? eller jag måste fortsätta med tyska? Kommer det...

      Milla : : Hej,vad gäller meritpoängen (läs gärna på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng) så behöver du inte ha betygen på nivå 3 och 4 i samma språk, utan det går bra att ha... Läs hela svaret
    • Bayan

      Vilka kurser ska jag ha som "utökade kurser"?

      Hej! Jag har läst Moderna språk Arabiska 1,2,3 & 4 och fick A i alla samt moderna språk Franska 1 & 2 där jag fick A och B. Jag kommer därmed ha franskan som "utökade kurser" men jag undrar hur jag ska göra med mina arabiska kurser. Är det bäst att: 1. Ha arabiska 1 & 2 i min studieplan och...

      Milla : : Hej Bayan,skolverkets rekommendation är att gymnasieskolorna utfärdar examensbevis enligt den individuella studieplanen. I din individuella studieplan bör det på förhand, innan en kurs... Läs hela svaret
    • Tarek

      arabiska som moderna språk?

      Hej! Jag har ansökt arabiska som moderna språk men fick ej godkänt av hemkommun, undrar om mitt företag kan betala till denna kurs? Eller vilken annan tips har ni för mig?

      Julia: : Hej!Som jag redan har skrivit i kommentaren till din fråga:svårt att hitta var arabiska 7 skulle erbjudas att studera! Vi känner inte till att den kursen finns att läsa i ngn kommun, på... Läs hela svaret
    • Ghader

      Arabiska modernaspråk?

      Hej! Jag undrar om man på något sätt kan läsa arabiska som modernt språk och få meritpoäng för det? Och poäng inom examen. Kan man läsa till arabiska 7? Och får 700 poäng då? Vad är skillnaden mellan arabiska som...

      Julia: : Hej!Teoretiskt sett kan man få betygen i Arabiska som moderna språk 1 - 7 som ger 700 poäng och i tre kurser Arabiska som Modersmål 1, 2 och kursen som heter "aktiv tvåspråkighet". Det finns 3 kurser... Läs hela svaret
    • Ahmad

      Var kan man göra prövning i Moderna språk arabiska?

      Hej! Mitt namn är Ahmad. Jag är 25 år gammal, som har studerat alla min ämne i Malmö komvux. Jag har två frågor. Det första är: är moderna språk arabiska 1 gymnasie kurs eller grund? Den andra frågan är: var kan jag...

      Anna: : Hej Ahmad,Arabiska 1 är en gymnasial kurs på 100poäng, alltså en normalstor gymnasiekurs. De flesta gymnasiala kurser är på 100p.Du, som inte längre är... Läs hela svaret
    • Waseem

      Ger moderna språk (Arabiska) meritpoäng för arabiska talande elever?

      Hej, Jag hörde många av mina kompisar som säger att arabiska räknas inte längre som moderna språk. Dessutom hörde jag att moderna språk (arabiska) 3, 4 och 5 ger inte meritpoäng för arabiska talande elever. Stämmer det? Eller är...

      Liselotte: : Hej, läs gärna info på https://www.fragasyv.se/info/sprakkurser-moderna-sprak-modersmal-och-oevriga-sprakGodkända betyg i Moderna språk (t.ex arabiska) 3 och 4 ger... Läs hela svaret
    • Nada

      arabiska moderna språk?

      Jag vill gärna göra en prövning i arabiska steg 4 modern språk, jag vet att Göteborge erbjuder prövning i arabiska och jag har anmält mig tidigare men fick ingen plats för att det är många som amnäler sig. Vart kan jag göra det...

      Anna: : Hej Nada,om du inte längre är gymnasieelev, får du göra prövningar i alla de olika svenska kommuner, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i. Men det är många som vill göra... Läs hela svaret
    • Ranim

      Kan man läsa moderna språk distans när man pluggar i en gymnasieskola?

      Jag läser i en gymnasieskola som erbjuder inte arabiska som moderna språk och jag behöver arabiska 3 och 4 för att kunna ha full meritpoäng. Kan man läsa den distans eller att kunna göra en särskild prövning?

      Anna: : Hej, enligt reglerna så får gymnasieelever läsa kurser i vilka de får betyg endast på eller via sin gymnasieskola. ***Om din gymnasieskola inte kan erbjuda... Läs hela svaret
    • sanaa

      plugga distans ?

      hej, jag är 21 år och har gymnasieexamen. Jag vill plugga till modersmålslärare i arabiska. Men jag jobbar mycket så jag undrar om det finns en distans kurs till det ? ifall det finns hur ska jag gå tillväga?

      Mikael: : Hej Sobhie, Om yrket Modersmålslärare var god se - Framtid.se/yrke/modersmalslarare - där det bl.a finns avsnitt UTBILDNING där det förklaras vilken utbildning krävs för att bli BEHÖRIG... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga