Emilia

    Hej!

    Jag är nu inne på detta med gymnasievalet, saken är den att jag började kolla på Naturvetenskapspogrammet och då såg jag även att det fanns en internationell inriktning.

    Jag gillar verkligen engelska och tänker att det skulle vara användbart med en mer utvecklad engelska, då jag troligtvis kommer behöva jobba med internationella kunder i framtiden. Som jag då förstod det så lägger man alltså till högre kurser i Engelska isånnafall? Men då undrar jag hur den internationella inriktningen kommer påverka min studietid i gymnasiet? Kommer det krävas mer tid och plugg? Då det naturvetenskapliga programmet redan i grunden verkar vara väldigt krävande med mycket plugg och svåra uppgifter, så känns det inte riktigt optimalt att öka svårighetsgraden för mycket. Är det värt det? Tack.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det finns tre kurser i engelska på gymnasiet: engelska 5,6&7. Eng 5&6 är obligatoriska kurser på alla högskoleförberedande gymnasieprogram och eng 7 får läsas som en valbar kurs och många elever läser den, även elever på yrkesprogrammen.

    Vad som kan menas med internationell inriktning kan vara olika på olika gymnasieskolor -det är inte centralt bestämt - därför måste man se och Fråga på just den skola som du är intresserad av.

    Det behöver inte behövas mer "plugg" om man läser internationell "inriktning"/profil, för att man slipper i så fall läsa andra kurser, ex. Kan det erbjudas läsa kinesiska eller ngt annat språk som en kurs inom programgemensamma ämnen, man måste ju på NA ändå läsa minst en språkkurs, och då läser man t.ex en kurs kinesiska i stället för tyska eller franska och/eller möjlighet till utlandspraktik kan erbjudas eller ngt annat. Det är olika på olika skolor. Undervisning i alla eller i vissa ämnen kan bedrivas på ngt annat språk än svenska, ex på eng eller på ngt annat språk.