Felix
    Hej!

    Var kan jag hittar vilket meritvärde det är som krävs för olika utbildningar på högskolor/universitet?
    • Milla : Jag vill tipsa om att det finns andra typer av eftergymnasiala utbildningar - KKU (konst- och kulturutbildningar), YH (Yrkeshögskoleutbildningar) och andra - t.ex på folkhögskolor. Bra att tänka på att man kan se om det finns en intressant för dig utbildning på andra ställen än högskola/universitet. :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Felix!

    Vilket meritvärde som kommer att krävas när det blir dags för dig att söka, är det ingen som kan säga idag.

    Du kommer att söka om 3-4 år och väldigt mycket kan ändras på de åren. En av urvalsgrupperna till högskoleutbildnignar, nämligen BIex urvalsgruppen kommer att försvinna. Sökande som idag söker i BIex och i BI urvalsgrupperna kommer att "slås ihop" och det kommer med stor sannolikhet påverka meritvärde som kommer att krävas till olika högskoleutbildningar.

    Urvalsgruppen BIex används för sista gången vid antagningen till vårterminen 2017. Från antagningen till höstterminen 2017 finns inte den urvalsgruppen längre.

    Du får givetvis titta på meritvärde som krävdes vid förra antagningsomgångar, men det säger kanske inte så mycket om hur det blir i framtiden.

    Antagningsstatistik finns på många olika sidor och kan vara organiserad /presenterad/ på olika sätt - se t.ex på http://www.antagningspoäng.se

    Den här sidan http://statistik.uhr.se rekommenderas av Antagning.se som just gör antagning till högskoleutbildningar i Sverige.

    Jag kan nämna några utbildningar som brukar ha konstant hög antagningsgräns i Sveriger - det är bl a utbildningar som leder till att man

    ska kunna bli Läkare, Tandläkare, Veterinär, Psykolog, Planeringsarkitekt samt några ingenjörsutbildningar (t.ex Civilingenjör i Industriell ekonomi).

    Till många utbildningar varierar antagningsgräns ganska mycket från år till år (och från termin till termin - på de utbildningar där antagning sker varje termin). Det beror på många olika samverkande orsaker: bl a förändrat antal platser på utbildningar och bostadssituation kan påverka antagningsgräns.

    På de utbildningar där antagning görs varje termin, brukar antagningsgräns vara lite lägre på våren, dvs det är lite lättare att komma in till vårterminen (troligtvis pga färre sökande då den stora sökandegruppe, som utgörs av gymnasieelever i åk3 - söker till höstterminen).

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte