Berry
    Hej, Jag går i 9an och vill plugga hårt nu inför gymnasiet så att jag är redo. Dock vill jag veta vad jag ska specifikt höja mig i. Vilka ämnen i 9an ska jag vara bra på och ha höga betyg så det blir enklare i ekonomi gymnasiet? T.ex om jag kämpar mot ett B i matte kommer det bli enklare i matten? Eller t.ex om jag får C i engelska nu i 9an kommer det vara svårare i gymnasiet? Kan du skriva exempel på flera ämnen så att jag vet vad jag ska ha för mål så jag inte får panik i gymnasiet av hur svårt det blev och att jag borde ha pluggat hårdare i vissa ämnen?
    Tack så mycket för er tid/ Mvh, Berry

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    Det är jättebra att du redan nu planerar inför studier på gymnasiet och strävar efter att stärka dina kunskaper i ämnen som kommer vara relevanta för dina framtida studier inom ekonomi.

    Du kan börja med att titta på Programplan för EK, se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf
    Jag antar att det är nationell inriktning Ekonomi på EK som du i första hand planerar att komma in på. När du tittar på programplan (länk ovan) tänk på att alla kurser under gymnasiegemensamt + alla kurser under programgemensamt + alla kurser inom En av Inriktningar + tillräckligt antal poäng programfördjupningar + 200p."vilka kurser som helst" (INDIVIDUELLT VAL) + gymnasiearbete ... alla de kurser blir för dig Obligatoriska. Du ser att du kommer att läsa bland annat även Idrott, Naturkunskap, Historia, Religionskunskap och Moderna språk.
    ***
    Men nedan kommer att lista upp några ämnen och färdigheter du särskilt kan fokusera på, för att så bra som möjligt förbereda dig inför gymnasiet:

    Matematik: Starka kunskaper i matematik är viktigt att ha inför ekonomistudier. Sträva efter att få så högt betyg som möjligt i matematik i nian. Lägg särskilt fokus på algebra, ekvationer, procent och geometri, vilket kan vara mycket användbart för ekonomistudier.

    Engelska: Engelska är ett viktigt ämne och kunskaper i engelska kommer vara användbara under dina gymnasieår och i framtida studier och karriär. Se till att förbättra din läs-, skriv-, och förståelseförmåga i engelska.

    Samhällskunskap: Det är fördelaktigt att inför studier i ekonomiska ämnen ha en bra grundläggande förståelse för samhälls- och ekonomiska begrepp.

    Övriga ämnen: Även om matematik, engelska och samhällskunskap är de mest relevanta ämnena inför ekonomistudier, är det också viktigt att ha en bred allmänbildning och att vara bra på att hantera och organisera sina studier, oavsett vilket eller vilka ämne/ämnen man läser. Kika gärna på våra bästa tips om Studieteknik: gymnasieguiden.se/reportage/tips-om-studieteknik

    Att sätta mål och sträva efter höga betyg i nian är definitivt en bra start inför gymnasiet. Kom ihåg att även om det kan vara bra att ha höga betyg, är det minst lika viktigt att ha en positiv inställning, vara engagerad och ha en vilja att lära sig och utvecklas.
    Lycka till med dina studier!

    Studie- och yrkesvägledare