tova
    Hej, jag försöker räkna ut mitt meritvärde. Jag har från mitt slutbetyg 200 poäng som är utökade, alltså 2700 poäng totalt. Dessa poäng kommer jag inte kunna tillgodoräkna mig när jag söker min utbildning och försöker då räkna ut mitt totala snittvärde. Men jag ser ingenstans på mitt slutbetyg vilka kurser det är som är utökade. Var kan jag se det? Tack för svar

    Edit: Jag undrar också om meritpoäng ger både vanligt betygsvärde OCH meritpoäng? Alltså MVG i engelska c både 2000 poäng+meritpoäng?
    • Mikael : Viktigt att veta från ViIket år ditt SIutbetyg är!
    • Mikael : Viktigt också - vilken utbildning på högskola som du vill söka, för att det är Olika Områdeskurser som ger meritpoäng till olika utbidningar.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tova!

    Från vilket år är ditt SIutbetyg?

    det enkIaste är om du tar ditt sIutbetyg till SYV på komvux i din kommun.

    Du kan också kontakta Antagning.se - som just kommer att räkna på ditt slutbetyg, och det är de uträkningar och de bedömningar som Antagning.se gör, som gäller.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Hej igen,

    Nu har jag pratat med en expert på Universitets- och högskoIerådet som säger så här:

    Slutbetyg från 2009 och tidigare - där räknas även Utökade kurser med i ditt jämförelsetal

    men om du har Slutbetyg från 2010 eller senare, och om det på ditt SIutbetyg står att du har läst Utökat program, men de "utökade kurser" inte är markerade, då är inte ditt Slutbetyg giltigt för Antagning.se, det är felaktigt utfärdat och du bör kontakta din gamla gymnasieskola och be dem rätta till det.

    • : 2010. Okej, ska jag tala med min nuvarande kommun även om det var en annan kommun jag studerade i på gymnasiet?
    • : Såg nu på antagning vilka kurser som är utökade!
    • Mikael : Läs gärna mitt utökade svar ovan.
    • Mikael : Antagning.se är den sida där du kan lita på info som finns där. Det är Antagning.se som tar emot och administrerar ansökan till högskola/universitet i Sverige; det är deras bedömning och tolkning av reglerna som gäller. Det är därför många ggr bäst att få svar från dem direkt. För att, oavsett vad någon annan säger, så är det ändå Antagning.se som har "sista ordet".
    • : Tack för svaret!
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer