Daniel SYV

    Hej Irina;

    av din fråga framgår tyvärr inte alla de uppgifter som behövs för att kunna ge ett omfattande svar /konkret svar/.
    Du uppger exempelvis inte vilken kommun er son är eller kommer att bli folkbokförd i.
    Du skriver ej heller ngt. om hans kunskaper i Svenska språket. Det är också viktigt att veta om Betygen finns - från skolan i utlandet, för att det finns fall då elever läser men ej får några betyg eller ej kan få ut sina betyg, dvs ej kan inkomma med betygen.

    tips! du/ni kan hitta rätt kommun på http://antagningskanslier.se/ - och vända er direkt till gymnasieantagningskansliet i rätt del av Sverige.
    Alla de olika gymnasieskolorna finns att hitta på gymnasieguiden.se/gy.

    Om eleven vill eller endast kan läsa på engelska och/eller planerar efter gymnasiet läsa, bo och/eller jobba utomlands - kanske >>>IB-programmet /det internationella gymnasieprogrammet/ passar bäst.

    Ni kan också vända er till Barn- och utbildningsförvaltningen i den kommunen där din son är eller kommer att bli folkbokförd, i Sverige, alltså.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Hälsningar och lycka till!
    Hälsa din son från oss på Fråga SYV!
    D: