valle55

    Jag är sugen att studera kandidat i företagsekonomi efter gymnaiset. Min betyg räcker tyvärr inte, meriten kommer landa på 15,6 typ. Så kommer behöva skriva högskoleprovet. Borde jag prova att skriva första gången utan förberedelser för att checka läget och sedan andra gången förbereda mig? Vad har andra fått med liknande gymnasiebetyg på hp? Har en känsla att jag kommer få otroligt lågt resultat.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du "förbereder dig" inför högskoleprovet varje gång du läser någonting på svenska eller engelska, varje gång du analyserar om någonting är logiskt eller inte, varje gång du tittar på ett diagram, tabell eller en karta... Högskoleprovet mäter hur "allmänt-duktig" man är men också hur man presterar under stress och tidspress (för man gör uppgifter på tid).
    Svara på frågan hur man med visst meritvärde presterar på högskoleprovet, kan jag inte, för att jag har inte de uppgifterna och jag tvivlar att någon har dem heller... Jag tror inte det registreras på det sättet som du önskar få uppgifter på... Du kan fråga UHR, universitets- och högskolerådet, om den sortens statistik kan tas fram. Jag tror du får svar Nej, det går inte ta fram den sorters statistik.
    Mitt råd till dig blir att du förbereder dig inför högskoleprovets varje tillfälle (så gott det går att förbereda sig, så att säga...). Jag tänker på att du kanske uppnår tillräckligt högt resultat redan första gång du gör högskoleprovet och behöver i så fall inte göra det igen.
    Jag tänker annars också på att det kanske blir svårt att anmäla sig till nästa högskoleprov (för att antal platser är begränsat och det kan ju hända ngt som gör att du glömmer eller inte hinner anmäla dig till nästa tillfälle... och med det "förlorar du ännu mer tid").
    Hur ska man förbereda sig inför högskoleprovet?
    Läs mycket på svenska och engelska och kolla upp alla de orden som du inte riktigt vet vad de betyger.
    Kika bland annat också på matteboken.se/lektioner/hogskoleprov

    Studie- och yrkesvägledare