Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amira,

    När man pluggar VO, kan man börja jobba direkt efter gymnasiet, bl.a som Stödassistent, Undersköterska, Personlig assistent, Sjukhustransportör eller inom Hemtjänsten. Det kan finnas även andra yrken, som t.ex Optikerassistent, som inte nödvändigtvis behöver ngn eftergymnasial utbildning.

    Plugga efter VO kan man också göra, bl.a på yrkeshögskola - t.ex till Specialistundersköterska, Boendestödjare, Tandsköterska, Apotekstekniker, Steriltekniker eller med.sekreterare/Vårdadministratör.
    Det är bra om du försöker få så många och så höga betyg som möjligt.

    Om du vill bli behörig till högskola/universitet - behöver du Examensbevis + godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6 (för Grundläggande behörighet);
    Särskild behörighet är olika för olika utbildningar; så här behöver man titta på just de utbildningarna som man är intresserad av.

    Sedan kan det finnas lite mer ovanliga vägar att gå: t.ex om man får jobbet som undersköterska på akutmottagningen, kan man genom en arbetsplatsförlagd vidareutibldning bli gipstekniker-inom-sjukvåren. Det går inte att söka den utbildningen "utifrån", för att den ges (i alla fall vad vi vet idag) endast som uppdragsutbildning som arbetsgivare köper för en anställd; så man söker jobbet först och går utbildningen sedan; det är lite mer ovanlig väg att gå ... men sådana möjligheter (att vidareutbilda sig efter anställningen) är inte så många och kan inte få det garanterat på förhand.