Fanny
    Hej jag undrar vad är det som gör att den preliminära antagningsgränsen oftast höjs så mycket till slutgiltiga?
    • Melina : Det kan också variera väldigt mycket beroende på vilket program och vilken skola som man sökt till. En del skolor höjer sig mer än andra från det preliminära till det slutgiltiga resultatet. Du kan kolla på tidigare års resultat genom att jämföra preliminär-sutgiltig från t.ex 2014 och 2015. Mer info hittar du här. /Melina SYV

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fanny!

    Förklaringen ligger i att de flesta elever i åk9 höjer sina betyg från höstterminen till vårterminen i åk9. Om antal platser inte förändras (vilket också kan hända: att beslut fattas att utöka eller minska antal platser på vissa utbildningar), då krävs det högre betyg för att komma in - om de som söker kan högre betyg (till samma antal platser).

    Genomsnittlig höjning från höstterminen till vårterminer ligger på 10 betygspoäng, dvs om det i det preliminära antagningen krävdes 250 betygspoäng, kommer det förmodligen (prognos) att krävas 260 - vid det slutgiltiga/definitiva antagningen. Men det är bara prognos, en sort gissning kan man säga. Ingen kan med säkerhet säga det exakta antal betygspoäng som kommer att krävas.

    Ännu en okänd faktor är: om många eleven ändrar sina val under omvalsperioden. Egentligen så räcker det med att en elev ändrar sina val, för att t.ex du ska få komma in på den önskade gymnasieutbildning (eller inte).

    Det du kan göra är att kämpa för att få så höga betyg du kan i slutet av läsåret och hålla tummarna! Jag lovar också att hålla tummarna för dig!

    ANNA

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Det kan också variera väldigt mycket beroende på vilket program och vilken skola som man sökt till.

    En del skolor höjer sig mer än andra från det preliminära till det slutgiltiga resultatet.

    Du kan kolla på tidigare års resultat genom att jämföra preliminär-sutgiltig från t.ex 2014 och 2015.

    Mer info hittar du här.

    /Melina SYV