Nanna

    Hej! Jag valde Estetprogrammet Bild och form som förstahandsval, men nu fick jag beskedet att den linjen på skolan jag helst hade velat gå på inte kommer starta HT-24. Jag antar att det är för att för få valde just den linjen på den skolan, men finns det en chans att de ändå startar den linjen senare eller är det kört? Annars är det väl bara att leta vidare.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du måste fråga de som jobbar på ditt gymnasieantagningkansli och du kan också fråga på den gymnasieskolan som frågan gäller... de är mest insatta i hur utbildningsutbud kommer se ut på den gymnasieskola som du är intresserad av. Min bästa gissning är att den utbildningen ej kommer att starta. Det brukar gå till så här: om för få elever under valperioden väljer en viss gymnasial utbildning i sina ansökningar, då tas den utbildningen bort från utbildningsutbudet och eleverna som sökte till den utbildningen ombes att göra om sitt val under omval/nyval (som ligger senare på våren, olika datum i olika delar av Sverige). Och då kan inga elever söka till just den utbildningen i omvalet/nyvalet för att den finns ju inte att välja... Så, det är nog "ganska kört", tyvärr.

    Studie- och yrkesvägledare