Stefan
    Hej,
    Idrott och hälsa 1 ingår inte i examensbevis från komvux och nu är jag obehörig till ämneslärarutbildning inriktning idrott trots att jag har idrott och hälsa 1 - specialisering och samt 2. Finns det något man kan göra eller måste man vänta ett helt år till hösten 2020 och behöva göra en prövning innan dess så jag kan komma in på den linjen? Förstår inte alls regeln varför de tar bort det ämnet om man har gått komvux och specialiseringen spelar inte någon roll att man har. Skulle vara tacksam om någon att hade kunnat hjälpa mig på något sätt eller förklara det jag inte förstår.
    • Daniel : Fick du godkänt i idrott och hälsa 1 ?
    • : Ja, jag fick godkänt i betyget under gymnasiet.
    • Daniel : Då laddar du bara upp bevis på att du fick godkänt betyg i den kursen på www.antagning.se som Komplettering av betyg till din ansökan. Jag har också skrivit svar där jag förklarar lite mer. Lycka till med din ansökan!
    • Daniel :

      Satta betyg gäller tillsvidare; de behöver ej nödvändigtvis ingå i vissa samlingsdokument, som t.ex Examensbevis, för att ge Särskild Behörighet.

    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Stefan!
    utifrån din fråga verkar det som att du har tidigare läst idrott och hälsa 1; stämmer det? Har du godkänt betyg i den kursen? I så fall behöver inte betyget ingå just i Examensbevis, för att du på det betyget ska bedömas som behörig till en högskoleutbildning.
    Det är helt OK att du har godkänt betyg i Idrott och häsla 1 på t.ex Studiebevis från gymnasiet. Det studiebeviset skickar du (laddar upp) på din inloggning på Antagning.se - sista dag att komplettera med betyg, om du sökte till höstens högskoleutb. är 20 juni 2019.

    Hälsningar
    D:
    P.S: förklaring - varför Id-och-hälsa1 ej ingår i examensbevis från Komvux: det skedde ändring i reglerna - innan 1 jan 2017 kunde det betyget ingå, men inte efter det datumet.

    • : Då förstår jag! Visste inte att betyg från studiebevis också fick laddas upp ifall det inte finns med på gymnasieexamen. Tack så mycket för hjälpen! :)
    • Milla :

      Vi rekommenderar att se till att Antagning.se har tillgång till alla betyg på gymnasial nivå; endast de betygen som Måste räknas in och de betygen som Höjer ditt meritvärde - kommer att räknas in. Det är därför helt "ofarligt" och till och med Rekommenderas att alla sökande till svenska högskole/universitetsutbildningar ser till att alla deras gymnasiala betyg syns på deras inloggning på www.antagning.se