Smilla
    Hej!
    Jag är en ambitiös tjej som går estet och vill läsa till matematik 2b och 3b. Det här har jag fått godkänt att läsa av min SYV på skolan. Egentligen vill jag även läsa till matematik 4 då jag vill ha behörigheten. Men min SYV säger att det är helt omöjligt. Är det verkligen det? Är öppen för de flesta förslag, allt ifrån att tenta av kursen till att läsa utökad studiegång (som jag redan gör med en kurs). Vad har jag för alternativ?
    //S
    • Admin Nordiska Musikgymnasiet : Hej!
    • Admin Nordiska Musikgymnasiet : Jag tror att det är lite olika på olika skolor - på vårt estetiska program går det att läsa högre mattekurser men då behöver man lägga upp en plan för varje läsår - vanligtvis läser man då Ma 1b på en termin och sedan fortsätter med fördjupningskurserna. Det är ju också olika hur skolorna gör med utökade program. Vissa skolor är öppna för det i större utsträckning än andra så länge eleven mår bra och inte har några F i betyg. Prata med skolan och se om det går att lösa. Lycka till!
    • Mikael :

      Tack så mycket Monika för bra information. Jag läser dock i elevens fråga om att hen redan har pratat med SYV-en som sa att det var "helt omöjligt". Det är tyvärr inte elevens rättighet att på ES läsa mer matte än endast matematik 1b. Smilla fick redan löfte om att få läsa matte 2b och 3b, vilket i det här fallet är (redan det) jättebra! Givetvis är det super om Smilla ska få läsa ännu mer matte, men det kanske inte går på hennes skola (hon har ju redan fått Nej från SYV på sin skola). Det är jättebra att elever på er skola får lov att läsa matematik 1b på en termin. Smilla ställer sin fråga i början av november och det är då nästan så att första terminen är snart slut och hennes matte 1b-kurs är då upplagt på ett läsår (förstår jag det som). Du, Monika, har rätt i att olika skolor hanterar frågorna väldigt olika.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    HEJ Smilla!

    Lektionerna i varje mattekurs är på ditt program förlagda under ett helt läsår, därför kommer du läsa kursen matematik 2b under hela årskurs 2 och sedan matematik 3b - under hela årskurs 3, och sedan går du ut gymnasiet; när skulle du läsa matematik4? Kurserna i ämnet matematik bygger direkt på varandra. För att kunna klara kursen matematik 4 måste man först skaffa sig kunskaper i hela kursen på nivå3, matematik 3b eller 3c. Det är endast på NA och TE som lektionerna i mattekurserna är "komprimerade" och man läser snabbare än en kurs per läsår. På NA-naturvetenskap och TE-teknikvetenskap är matte4 en Obligatorisk kurs men många elever läser även mer matte (matematik 5 och/eller matematik specialisering).

    Du skriver om att du behöver matematik 4 för behörighet men de utbildningar som kräver matte 4 brukar även kräva fysik2, (ev även biologi2) och kemi 2 (eller kemi1) och fysik och kemi läses inte på ES.
    Att SYV på din skola säger att det är helt omöjligt för dig att hinna läsa matte4 inom din gymnasial utbildning stämmer till 99,99% skulle jag säga. Ett undantag skulle kunna göras om du var extremt duktig på matte och med lätthet fick A ++ i matte 1b och under sommaren bedrev självstudier i matte 2 och i början av matte2b-kursen uppvisade för läraren att du redan har kunskaperna så att du skulle bli uppflyttad till matte 3b (alltså hoppar över matte 2b). Jag kan inte lova dig att du ska kunna hoppa över en mattekurs, det kommer din skola ta ställning till. Om du vill försöka, så bedriv självstudier i matematik, t.ex med hjälp av www.matteboken.se
    Börja med att sikta på A++ i matematik 1b. Med A++ menar jag att du med stor marginal överträffar kraven för betyget A i den kursen.