Sofie
    Hej,
    Jag kollade på bland annat antagningspoängen till kursen Rättspsykologi I i Kristianstad på sidan UHR antagningsstatistik. På Rättspsykologi I kunde man se poängen, men på Rättspsykologi II stod det APGR och inga antagningspoäng. Jag förstår inte vad detta menas med? Hur sker detta urval, vad krävs för att komma in på kurs II?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofie,

    menar du den här utbildninen - www.hkr.se/kurs/PS1238

    Urval sker genom att jämföra hur många avklarade högskolepoäng man har. Eftersom det är en fortsättningskurs, måste man ha läst och klarat av en underliggande/lägre kurs inom samma ämne - Rättspsykologi I.
    Om det är fler sökande till den kursen än antal tillgängliga studieplatser, sker urval på "högst antal högskolepoäng": Det är alltså inte meritvärde på gymnasiala betyg, utan hur många (totalt) akademinska, dvs högskolepoäng man har avklarat sedan innan, som avgör vem som kommer att få plats (om konkurrens om studieplatser uppstår).

    Hälsningar

    Peter syv