Elin_03
    Hej, jag har inte gått något år på gymnasiet men jag har gått två år allmän kurs på folkhögskola. Jag har fått höra att jag måste gå tre år för att få min gymnasiebehörighet men nu när jag är klar med matte 2 svenska 2 engelska 6, religionskunskap1 samhällskunskap1 och historia1 så undrar jag vad jag ska plugga nästa läsår eftersom det enda som finns kvar är svenska 3 och matte 3. Jag vill gärna gå naturvetenskapligt basår i framtiden och till det krävs bara matte 2 men antar att jag inte kan börja på det ännu? Måste jag gå allmän kurs med naturinriktning på folkhögskola innan isåfall?
    Mvh Elin

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    för att bli behörig till svenska högskolor och universitet krävs det alltid att man har grundläggande behörighet vilket man kan uppnå på olika sätt, bland annat genom studieomdöme från en folkhögskola. Omfattningskravet säger att man måste ha läst på gymnasial nivå i minst tre läsår, för att få omdöme om grundläggande behörighet. Prata med personal på din folkhögskola och fråga om du kan läsa fysik, kemi, biologi och så mycket matematik som möjligt - detta för att försöka få omdöme om särskild behörighet som omfattar fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4. I så fall kommer du inte behöva läsa naturvetenskapligt basår senare, utan blir behörig till naturvetenskapliga utbildningar på de svenska högskolor och universitet direkt när du har avslutat dina studier på en folkhögskola.
    Vad gäller behörighet till natur.vet.basår på universitet, så kan matte 3 krävas (olika på olika lärosäten).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elin_03 : Okej då förstår jag, tack så mycket
    • Milla : vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!