Hej Roman!

    På fyra av de högsoleförberedande programmen är det obligatoriskt att läsa Moderna språk. Och om man inte vill eller inte kan läsa Moderna språk 3, t.ex. pga man inte har förkunskaper i något språk, då måsta man läsa nybörjarkurs i språk, som är Moderna språk 1.

    På de programmen där moderna språk inte är obligatoriska, läser man språk för att man tycker det är givande och roligt eller för att man vill läsa sig ett visst språk, kanske för att man planerar resa utomlands för att jobba eller studera eller att man är intresserad av ett visst land, dess kultur och språk.

    Jag hoppas mitt svar förklarar det som du undrar över. Hör av dig annars igen.

    ANNA

    Om Meritpoäng, vad det är och hur man räknar ut meritvärde, läs på www.gymnasieguiden.se

    och om hur man räknar på Examensbeviset och vad som gäller för ansökan till högskola, läs på www.antagning.se och ännu mer info finns i Faktabladet.

    • : Tack för erat svar! Jag vill gå natur och där är moderna språk obligatoriska. Men om jag nu väljer att läsa nybörjarkursen och inte få meritpoäng, vad spelar det då för roll om jag har A eller F?
    • Anna : Då alla gymnasiala kurser /från alla årskurser/ räknas in i ditt jämförelsetal, kommer F dra ner jämförelsetal ganska mycket, du kommer att ha sämre konkurrenskraft i dina betyg. Har man A i en kurs, ger det 20 "points" och har man A i alla kurser på gymnasiet under alla år har man jämförelsetal på 20.0 + om man har meritpoäng, då plussas dem på och man kan uppnå 22.5 i Meritvärde och ha högsta konkurrenskraft i sina gymnasiala betyg. Jag ska nu utöka mitt svar till dig, se ovan om en stund.
    • : Om vi säger att jag väljer tyska1 och får C, är det lika bra/sämre än att få E på franska 3? Jag vill bli no-lärare i gymnasiet/högstadiet så egentligen blir jag tagen vad jag än gör i princip för det är en så pass stor brist på lärare, eller? Tack så jättemycket för erat engagemang och tid!!!
    • Anna : Du vinner lite i höjningen av ditt totala meritvärde även om du får E i Moderna språk 3 (jämfört med A i Moderna språk 1). Ang.låga antagningspoäng till lärarutbildningar: vi kan inte vara säkra på att det är samma situation om 3 år, lärarutbildningar kan bli mer populära + att du kanske ändrar dig och väljer ett annat yrke? det är alltid bra att ha högre meritvärde, men det är också bra att kunna flera språk ... och tack för att du tackar oss för vårt engagemang och tid! :) Lycka till med dina studier!
    Läs alla kommentarer