Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Eftersom det inte finns någon hemsida eller databas som samordnar information om var prövningar erbjuds, får man leta på alla sätt man kan - googla och specifikt gå in på komvux-vuxenutbildningens webbplatser i alla de kommuner där man kan tänka sig vilja göra prövningar. Sök också på sökordet "prövningsenhet", t.ex finns Prövningsenheten i Göteborg; kan finnas även i andra städer.
    Vi på FRåGA SYV har tyvärr inte någon information om var prövningar erbjuds. OBS! info om var man kan anmäla sig till prövning är en "färskvara" (det kan ändras mycket snabbt); antal bokningsbara tillfällen är begränsat och de brukar bokas upp ganska snabbt, och då stänger möjlighet att anmäla sig. Det är många fler som vill göra prövningar än det finns prövningstillfällen, är i alla fall min erfarenhet.
    De som inte är gymnasieelever har rätt att göra prövningar i alla de olika svenska städer/kommuner. Och det här står det på skolverkets hemsida: "Du har rätt att göra en prövning i alla kurser som finns på ett nationellt program." och "Du har bara rätt att göra en prövning på en skola som anordnar just den kursen."
    Tips! kontakta komvux i de städer där du vill göra prövning och påpeka det som skolverket påstår (se information ovan); du kan själv kontakta skolverket; tel.nummer till skolverkets upplysningstjänst är 08-527 332 00.
    Hänvisning/lästips:
    skolverket.se/for-dig-som-vill-göra-prövning

    Studie- och yrkesvägledare