Linna
    Hej!
    Jag går nu mitt sista år på Folkhögskolan och måste nu tänka på min framtid.
    Jag har alltid varit intresserad av språk och nu har jag bestämt mig att jag vill lära mig Bulgariska för att i framtiden bli tolk eller liknande, tänkte då också att lära mig mer språk så som Ryska och Serbiska. Jag kan inte hitta någon utbildning för dessa språk och behöver nu hjälp.
    Vad ska jag ta mig till?
    • Anna : Var (vilken del av landet) bor du? :)
    • : Jag bor i Hälsingland, Bollnäs.
    • Anna : jag har nu skrivit svar till dig. Men har du några kunskaper i något om de språken eller är du "total nybörjare" ? :) Det är också viktigt att veta eftersom många utbiIdningar kräver förkunskaper.
    • : Jag har knappt några förkunskaper, jag kan några meningar I Bulgariska och kan läsa kyrilliska någorlunda. Så skulle nog kalla mig en total nybörjare.
    • Mikael : Jag vill tipsa om att fråga på utbildningsförvaltningen i Bollnäs - om undervisning i något av de språken erbjuds t.ex som en grupp i Modersmål på grundskolan och/eller på gymnasiet. Då kanske du kan "hänga" med dem - lite grand... eller i alla fall få kontakt till den läraren som undervisar, som i sin tur kanske kan ge tips. Eller så kan du också försöka hitta en privat lärare, som kan vara dyrt, givetvis, men om inga bättre aIternativ finns till hands ...
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linna!

    Om jag förstår dig rätt, så har du inte några kunskaper i de språken nu, du är alltså Nybörjare.

    Då söker du efter Nybörjarkurser i tre slaviska språk - och de finns på olika stäIIen:

    på högskolenivå - sök på www.studera.nu, t.ex kan man läsa Bulgariska på UppsaIa Universitet, men nybörjarkurs börjar på höstterminen, nu till våren är det Fortsättningskurs, se här>> och man kan även läsa "Bulgarienkunskap" - också fortsättningskurs tiII våren, och nybörjarkurs startar på hösten, se här>>

    Serbiska på Uppsala universitet har samma upplägg nybörjarkurs på hösten och fortsättnings på våren - se här>>

    Undervisning i Ryska finns på flera orter - bl a på Lunds Universitet>> verkar som att det är start på höstterminen där också. Även Högskolan i Dalarna>> har undervisning i ryska. Uppsala universitet>> har också undervisning i ryska. Även Göteborgs universitet har undervisning i ryska.

    Men mitt råd är att börja med att hitta någon Studieförbund lokalt - t.ex på ABF, Vuxenskolan, Miroj eller Folkuniversitetet (det som finns nära dig) och gå en kurs under våren, så att du får prova-på och då kan du under perioden 15 mars- 15 apriI söka till höstterminen på universitetet.

    Du kan också höra med Tolk- och översättarinstitutet i Stockholm>> - där finns utbildnignar till Tolk och Översättare.

    Vad som Folkhögskolorna kan erbjuda inom "ryska" - se här>>; inom bulgariska och serbiska har jag inte hittat ngt. på någon folkhögskoIa, men du kan höra med deras Informationstjänst>>

    Hoppas mitt svar bIir till hjälp för dig!

    ANNA

    Folkuniversistet har undervisning i ryska - se http://www.folkuniversitetet.se/Kurser--Utbildningar/Sprakkurser/Ryska/Ryska-A1-del-1-nyborjare/ men som jag kan se så är det ganska så långt till där du bor det är för dig att åka till

    Östersund - 28.9 mil

    till Härnösand - 21 mil

    till Uppsala - 20 mil

    till  Stockholm - 26.8 mil

    och till Västerås - 23.8 mil, det kan man inte pendla till lektionerna... för långt.

    Du kan också höra med Studieförbund ABF - som finns på Nygatan 8 i Bollnäs>> om de planerar att starta undervisningsgrupp i något av de språken som du vill lära dig.