Rema

    Hej! Har två frågor: 1) vad är skillnad mellan teknisk bastermin och tekniskt basår? 2) Vilket av dem (tekniks bastermin och tekniskt basår) ger en garanterad plats? 3) Undrar också vem har rätt till att söka till teknisk bastermin och tekniskt basår? Jag har läst natur och har alla ämnen som bör läsas i en teknisk bastermin eller basår alltså jag har matte 5, fysik 2 och kemi 2 osv, men mina betyg på alla dessa ämnen ligger på E , nu vill jag göra ansökan till tekniskt bastermin eller tekniskt bas år och vill veta hur stor chans finns det att jag blir antagen?? Tack på förhand

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Rema, du har ju redan den behörighet som man annars läser på tekniska terminer eller basår; då antar jag att du vill "komma åt" platsgarantin.
    Platsgarantin ges ibland till vissa utbildningar, men inte till de mest populära utbildningar. Ofta är det så att på de utbildningar där man efter tekniska basår och basterminer kan få garanti-plats, kommer man i alla fall, även utan att ha gått basår eller bastermin; frågor om platsgaranti är det till just det lärosäte dit du vill söka för att det är inget som bestäms centralt utan lokalt på varje lärosäte inför varje antagningsomgång.
    För att komma in på basår eller bastermin på högskola/universitet krävs det att man har Grundläggande behörighet och sedan lägst godkänt betyg i matte 2 (ibland krävs matte 3); lärosätet kan bestämma att inte ta in på basår och basterminer de sökande som redan är behöriga. Om lärosätet inte bryr sig om du redan har den behörighet som ges på basåret (vilket också kan inträffa) då konkurrerar du om plats med ditt meritvärde från gymnasiet och även med högskoleprovsresultatet (om du har ett giltigt resultat på högskoleprovet).
    Syftet med basåret (och basterminer) är i första hand att personer som läste på gymnasiet på "fel program" alltså inte på teknik- eller naturvet.programmet kan få behörighet till tekniska eller naturvetenskapliga utbildningar.

    De så kallade "För-utbildningar"
    basåret (och basterminer) är förutbildningar, inte riktiga högskoleutbildningar. Varje lärosäte får ganska fritt bestämma att erbjuda dem eller inte erbjuda dem (och också ändra sig i den frågan) och om det erbjuds - bestämma reglerna kring dem och också ändra reglerna kring förutbildningar och platsgarantin mellan antagningsomgångarna.