Felicia
    Hej just nu läser jag matte 1B på komvux och är klar med det nu i December. Jag har sökt in till universitet i Januari. Men är nu rädd att jag inte kommer komma in då man får reda på om man kommer in i December och då är inte jag riktigt klar med min utbildning på komvux. Jag har bra betyg i allt andra ämnen. Nu är jag rädd att dem ska tro att jag fortfarande har F i matte1b. Fast jag förmodligen har fixat det och fått min examen. Min fråga är nu Ska jag informera någon? Och vad ska jag göra?
    • : Du laddar upp ditt examensbevis på din inloggning på Antagning.se senast den 3 dec 2018.
    • : Ja men jag får inte examenbeviset för en den 20 december.
    • Anna :

      I så fall kommer du få svar OBEHÖRIG från Antagning.se på din ansökan till vt-19. Du kan i så fall söka till nästa antagningsomgång. Jag tror inte det kan hjälpas. Antagning.se kan inte vänta till 20 dec... om sista kompletteringsdag är 3 dec. Det är många personer som är i liknande situation... och jag förstår att man kan tycka att "3 veckor bara... och så blir jag försenad i minst en termin i mina studier"... men i praktiken kan även En minut spela roll, ex. missar man "midnatt" och försöker göra ansökan några sekunder in på nästa dan, när midnatt har passerat och ansökan är stängd - så kan man inte göra det. Och det kan många ggr betyda att man får söka om ett år... eller inte alls, om den utbildningen upphör och inte kommer att starta någon mer gång.

    • Anna : Det du kan försöka göra är att prata med din komvux och se om chansen finns för dig att få ut ditt examensbevis Senast 3 dec. Om inte - kan du inte göra ngt. mer än att hoppas på att lediga (tomma) platser kommer att finnas på den utbildning du vill komma in på och att de i så fall kan ta in även mycket sent.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Felicia,
    Det som Julia skriver i kommentar till din fråga - stämmer. Sista Kompletteringsdag för ansökan till högskoleutbidlningar till vt-19 är den 3 december 2018.
    Eftersom du tidigare inte haft godkänt betyg i matte 1, antar jag att du idag har Studiebevis. Det räcker inte för att bekräfta Grundläggande behörighet.
    Du behöver få ut ditt EXAMENSBEVIS från komvux så pass tidigt så att du hinner ladda upp det på din inloggning på Antagning.se senast 3 dec 2018.
    Hänvisning: info på Antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum.

    Liselotte